fredag 4. mars 2011

Fuglemammas omslagsbody - nå også i dukkestørrelse

For litt over 8 år siden laget jeg for første gang en liten omslagsbody. Den gang var jeg høygravid. Bodyen ble ferdig kvelden før sønnen min ble født, og den var det aller første plagget jeg kledte på han. Da han var bitteliten lagde han noen lyder som minnet om fuglelyder, og jeg kalte han derfor Fugleungen. Litt senere startet jeg den første Fuglemamma-bloggen min, og der skrev jeg om bodyen, som jeg strikket som barselsgave til flere venner. Da jeg ble gravid for andre gang strikket jeg bodyen til den lille babyen i magen, som jeg kalte Lillespurven. Nå har både Fugleungen og Lillespurven blitt storunger, og i bloggsammenheng kaller jeg dem for Hauk og Lerke.

Før jul fikk Lerke en liten dukkesøster, og da måtte jeg jo lage en body til henne også. Den er strikket med færre masker og færre omganger enn babybodyen, men ellers er den helt lik. Dukken fikk også en liten strømpebukse og en julekjole.


























Oppskriften til Fuglemammas omslagsbody finnes i boka Myk Start. May B. Langhelle som har laget boka har renskrevet mine litt rotete angivelser, og tatt et nydelig bilde av en liten nyfødt verdensborger med bodyen på seg. Det er mange andre fine oppskrifter og bilder også i boka, og den anbefales varmt til alle som ønsker å strikke noe varmt og mykt til en bitteliten en.

13 kommentarer:

Ingling sa...

Fine bodyen! Jeg har boken, og denne står på listen over strikkeprosjekter. :) Stas med ny bloggoppstart!

Elisabeth sa...

Så fine og nydelige dukkeklær Lerke har fått! Bodyen din er populær i babystørrelse i hvert fall. Vet at mange har strikket den :)
Koselig med ny blogg, gleder meg til å følge den videre....

Guro sa...

Så fine!
Man skal ikke glemme småfuglene om vinteren. ;)

Nanna (123strik) sa...

Dejligt du er tilbage, glæder mig til at følge med.

june sa...

Koselig at du er tilbake, gleder meg til å følge deg videre. har strikket og gitt bort flere av bodyene etter oppskriften din. Ha en fin helg

Hønehuset sa...

Godt å ha deg tilbake! Gleder meg til å se hva du produserer fremover. Nydelgi body til dukken, strømpebukse og kjole!

Monstermønster sa...

Skjønn dukkebekledning! Moro med mønsteret du har skrevet, det er jo veldig populært.

Fuglemamma sa...

Takk alle sammen! Ja, det er morsomt med et mønster i "mitt" navn, selv om det nok er May som har tatt bilder og renskrevet oppskriften som må få æren for at det er så populært.

siwi sa...

kjempe fint sett, godt og varmt i denne årstida!

Stines strikkeblogg sa...

Så fine!! Finnes det oppskrift på buksa og? I babystr? Har strikket ein omslagsbody, og har planer om å strikke fleire til eit lite tantebarn som er på vei! Bodyen er fin, men så mangler den litt på føttene, og når eg såg den buksa.. Ja da såg eg the missing link! Masse fine plagg her på bloggen din, kommer nok til å følge meir med her!

God strikking! :O)

Fuglemamma sa...

Takk siwi og Stine! Jeg har ikke skrevet ned noen oppskrift på strømpebuksa, den ble til underveis, men kanskje jeg skulle prøve å lage en i babystørrelse? Jeg strikket to lignende strømpebukser da jeg var gravid med han som jeg kalte Fugleungen, og de var veldig greie å bruke sammen med bodyen ja.

Anonym sa...

Hei
Kunne du avslørt kor mange masker og omganger du brukte til dukkebodyen? Jeg har nemlig boka hjemme, og skulle så gjerne ha strikka til ei veninne som har fått en prematur baby..

Maria Poonam Zimmermann sa...

Så yndig! Jeg strikket endel av disse bodyene i babystrørrelse, men nå er babyene blitt dukkemammaer/pappaer, så nå trenger dukka klær.. Har du utgitt en oppskrift på dukkebodyen og strømpene? Hadde være så kjekt å strikke dem til dukker også :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...