tirsdag 29. mars 2011

Gamle sanger om igjen

Genseren til Lerke er ferdig redesignet. Fargene er valgt for å matche en ny ullbukse som jeg har strikket i vinter. Det ble et fint sett synes jeg:





































Oppskrift: Raglangenser i dobbel 2-tr garn og ribbebukse, begge deler fra Strikk til Nøstebarn. Blondekanter og strikkeblomst er hentet fra Myk Start.




















Garn: Genseren er strikket i dobbel 2-tr gråmelert Nøstebarnsgarn. Den gråblå blondekanten er strikket i Gotlandsk Pelsuld fra Filcolana, kjøpt hos 123knit.dk. Og den lille rosa blomsten er strikket i alpakkagarn, mer info om dette garnet følger i neste bloggpost... Den store F´en er klippet ut av en tovet Nøstebarnspysj og sydd på for hånd.

Garnet i ullbuksa består av en hel rekke rester i litt varierende tykkelse. Hvis man ser nøye på bildet går det kanskje også an å se at jeg har endret garn underveis, ettersom jeg brukte opp noen garntyper. Det er morsomt og nesten litt rørende å strikke i restegarn synes jeg. Hvert enkelt lille garn-nøste har minner knyttet til seg. Det er lysegrå Navia etter vikingjakken jeg strikket til Hauk, turkise og gråblå rester etter to disputasgaver jeg har strikket til kolleger, flere rester etter den tykke ulljakken jeg strikket sammen med Elisabeth, rester av garn jeg har fått i gave fra strikkevenner rundt omkring i Norden, osv. osv. osv. Alle minnene har varmet meg mens jeg strikket, og nå skal garnet få varme rumpa til Lerke resten av vinteren.

Hot or not? Lerke har tatt klærne i bruk og er fornøyd. Jeg synes det var morsomt å prøve meg på redesign, og er sånn passe fornøyd med resultatet. En annen gang vil jeg prøve å sy på blondekanten på en annen måte. Buksa er nokså tykk, og jeg tenker den vil passe bra under regnbuksa de neste månedene.

7 kommentarer:

Hønehuset sa...

Så fint sett! Gøy å bruke opp restegarn, hvertfall når resultatet blir så fint!
Genseren var super, fint med litt blonder og blomster.

Elisabeth sa...

Jeg syes dette ble en særdeles vellykket redesign! Genseren ble nydelig med heklekanter og blomst. Buksen er jo et kapittel for seg selv, det er nemlig alltid finere med stripete ullbukser enn ensfargede. Mulig det er fordi det går fortere å strikke i striper? Så da får vi håpe at den lille frøkenen fortsatt synes at genseren er fin en god stund framover, regner med at blomsten gjør sitt der ;)

Guro sa...

Så fint det ble!
Enig i at det er koselig å strikke med restegarn. På en måte er det litt rart at man husker så mye omkring hver garnstump, men likevel ikke. Vi har jo dette garnet i hendene i mange timer.

Nå fikk du meg til å lengte til sommeren. :)

Fuglemamma sa...

Takk alle tre:-) Elisabeth, du har nok rett i at det lille rosa innslaget var viktig, sånn for å legitimere genseren i barnehagen... Guro, jeg ble litt nysgjerring på hvordan dette innlegget med tykke ullklær fremkalte sommerlengt. Var det regnbukse-henvisninga? Jeg er realistisk nok til å innse at før det blir sommervær her i nord blir det minst ett par måneder med kaldt regn...;-)

mona sa...

Settet ble flott det, og genseren ble absolutt både personlig og "jentete" med den pynten.

Kjenner til de følelsene man kan få av restegarn. Kjekt å strikke gode minner inn i et plagg! Og redesign er jo kjempebra også.

Lena sa...

Jeg er helt enig - det er blevet et rigtig fint pige-sæt. Dejligt med genbrug af det hjemmestrikkede - så er der fuld valuta for mors arbejdsindsats. Hernede sydpå kan vi så småt dufte foråret...

Liisa sa...

Jag är så glad att "se" dig och allt du stickar igen! Det var en kämpefin tröja & byxor. Klem!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...