lørdag 5. mars 2011

Helt vanlige sokker til en veldig spesiell dame

Under utenlandsoppholdet mitt i Storbritannia i fjor ble jeg kjent med mange fine mennesker. En av dem var en dame som heter Doreen. Hun er en av de store innenfor mitt fagfelt, og jeg har lest ting hun har skrevet helt siden jeg var grunnfagsstudent. Det var naturligvis veldig inspirerende å få diskutere doktorgradsprosjektet mitt med henne, men det var minst like morsomt å snakke med henne om politikk (hun er venstreradikaler men stemmer Labour og delte min sympati for Gordon Brown), fotball (det vil si Liverpool) og hennes barndomsopplevelser på besøk hos bestemoren sin i Peak District. Dette fjellområdet i hjertet av England står for meg som noe av det mest erke-engelske som finnes, med gamle steingjerder, sauer og kyr som går og beiter, fine små hauger og topper og massevis av turstier som går på kryss og tvers gjennom landskapet. Jeg hadde noen dager der sammen med fugleungene og mannen i påsken i fjor, og siden da har jeg drømt meg tilbake dit.

Når jeg skulle lage en avskjedsgave til Doreen tenkte jeg at jeg ville gi henne noe som var praktisk og lite jålete, slik hun selv er. Samtidig hadde jeg lyst å gi henne noe som kunne symbolisere noe ved de fine samtalene vi hadde hatt. Jeg endte opp med et par sokker. Enkle, i duse farger men samtidig med et fint mønster. Jeg håper at de har fått vært med på en fjelltur eller tre.

Faktaboks:
Oppskrift: Sokker strikket på fire strømpepinner, ovenfra og ned og med firkantet hæl - akkurat slik jeg lærte det som 14-åring.
Garn: Regia 4-tr selvstripende.
Pinner: 2,5 mm Harmony Wood.

6 kommentarer:

Elisabeth sa...

Et par sokker varmer både hjertet og føttene ;) En herlig gave!

mona sa...

Det var en gjennomtenkt gave synes jeg. Fine, og veldig engelske, farger på de sokkene. Og som Elisabeth skrev, de varmer nok mer enn bare føttene.

Ser for meg en sånn koselig Postmann Pat-landsby når jeg leser beskrivelsen din. Artig!

Fuglemamma sa...

Ja, det var veldig Postmann Pat i grunnen. Vi bodde på en ombygd melkegård som nå ble drevet som økologisk B&B med høner vandrende rundt på tunet og en bitteliten landsby med kirke, skole, telefonboks og pub i nærheten.

Lena sa...

Dejligt at du er tilbage i blogverdenen igen:-)
Skønt dukkesæt og fine strømper. Jeg drømmer om vandreture i enten ngland eller Norge når børnene er blevet lidt størrere.

Bente`s Hobbyrom sa...

Hei du :0)Tusen takk for hyggelig kommentar i min blogg. Så herlig med en sånn gjennomtenkt gave og flotte sokker ble det. Ha en flott uke .

Linda sa...

En fin gave, som kun være blevet påskønnet. Det er lidt vemodigt med alle de mennesker man møder rundt om i verden; der bliver en lille stump siddende i hjertet efter hvert "på gensyn". Man regner ikke med at det er et farvel, for selvfølgelig skal man da se dem igen - og pludselig er der gået 17 år...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...