mandag 14. mars 2011

Se min kjole

Jeg har lenge hatt lyst til å strikke meg en kjole, og lett etter det perfekte mønsteret både på Ravelry og rundt omkring på ulike nettsider. Til slutt fant jeg et mønster hos Garnstudio som var nesten akkurat det jeg ønsket meg. Noen modifikasjoner måtte jeg jo likevel gjøre, for å få akkurat min kjole. Jeg byttet ut det selvstripende Fabel-garnet med tre ulike farger av alpakka, strikket korte ermer, droppet hjertemønsteret på bærestykket, strikket dypere utringning og avsluttet med picotkanter langs ermene og i halsen. (Bildet er fjernet dessverre.)


Mønster: Garnstudio

Garn: Skjørtet er strikket med 1 tråd kidsilk og 1 tråd tynn alpakka. Fletten under bærestykket er strikket i 1 tråd cotton-viscose. Bærestykket er strikket i 1 tråd kidsilk og 1 tråd cotton-viscose, ermene er strikket i 1 tråd kidsilk og kantene i 1 tråd alpakka. Alt garnet er fra Garnstudio, og jeg er godt fornøyd med alle garnkvalitetene, også alpakkaen som jeg tidligere har syntes var litt underlegen DSA. Kidsilken var like fin som originalgarnet til Rowan. I motsetning til kidmohair med syntetfiber klør ikke kidsilk! Kjolen ble forøvrig en dyr fornøyelse, her snakker vi luksusgarn hele veien, men tross alt billigere enn Rowan o.l.

Pinner: Jeg strikker litt løst, og velger alltid en størrelse mindre enn oppskriften sier. Her har jeg brukt rundpinne nr 4 til skjørt og bærestykke, rundpinne nr 2,5 til flettestykket og halsringningen, strømpepinner nr 4 og 2,5 til ermene og ermekanten.


Om strikkeprosessen:
Skjørtet var enkelt og greit å strikke. Det å velge stripemønster selv gjorde det morsommere enn å strikke ensfarget, samtidig som tilsammen 4 garnnøster var litt mye å sjonglere med til tider. Jeg prøvde å få til en farge-effekt på skjørtet der det ble gradvis mørkere fra livet og ned til skjørtekanten. Det flettede bærestykket i cotton viscose var et slit. Flytting av masker i ekstremt uelastisk garn på annenhver omgang. Men resultatet ble også stramt og fint. Å strikke med cotton viscose sammen med kidsilk var mye enklere, og jeg de to garntypene sammen ga et veldig lekkert resultat, blankt og ikke for loddent.

Hot or not? Jeg hadde mine tvil underveis, men jeg synes resultatet ble veldig fint. Tettsittende, og lengden til akkurat over kneet. Kjolen er god og varm, men siden den er uten ermer blir den ikke for varm. Jeg har heldigvis et par forskjellige ull-cardigans i matchende beigefarge som jeg kan bruke sammen med den.

Alt i alt frister dette til gjentagelse - kanskje neste høst? 

Akkurat nå har jeg derimot noen andre prosjekter på gang. Jeg skal redesigne en enkel grå genser etter Hauk, strikket i dobbel 2-tr Nøstebarngarn, etter en enkel oppskrift  fra Nøstebarn. Det er en liten flekk på det ene ermet, men den tror jeg ikke jeg kommer til å få vekk. Målet er å gjøre genseren litt mer spennende slik at Lerke vil bruke den. Dessuten skal den matche en ullbukse jeg har strikket til henne av diverse restegarn i grått og blått. Slik ser genseren ut nå:

















Lerke har vært med i planleggingen av hva som skal gjøres. Og her har hun avbildet mammaen i gang med prosessen.

















Fortsettelse følger!

9 kommentarer:

Guro sa...

Fin kjole på fin dame! :)
Og spennende prosjekt. Gleder meg til å se resultatet.

mona sa...

Den ble flott! Likte fargevalget ditt. Fabel blir litt voldsomt til store plagg synes jeg, dette ble et mye roligere inntrykk. Men jeg fryyyser av de bildene dine. Halv-armer og snø, brrr...

En enkel grå genser er jo et greit utgangspunkt for redesign. Spent på hvordan den blir. :o)

june sa...

Kjempefin kjole, fargene var herlige, og delikate sammen. den kledde deg veldig godt.
Gleder meg til å se hva du finner på med ullgenseren:)
Ha en fin og kreativ dag.

LivM sa...

Fin kjole på en sprek dame. Flott jobb du har gjort her. Skjerfet i forrige innleg var lekkert!

Hønehuset sa...

Så utrolig flott kjole! Moro når resultatet blir slik en ønsker, da blir den brukt også.
Spennende med redesign av enkel genser, med litt rødt, blått, blomster og kanskje et hjerte eller to hadde den falt i smak hos min tulle hvertfall:-)

Lena sa...

Meget, meget flot kjole. Den sidder jo som støbt på dig. Den ligner en vinder der vil blive slidt op:-)
Jeg er spændt på at se hvad datteren har bestilt af nydesign på den ellers fine sweater. Kan se på billedet at uld fortsat er krævende - her er de første vintergækker netop dukket frem af jorden.

Elisabeth sa...

Kjempefin kjole! Jeg synes denne ble mye roligere enn originalen, selv om jeg liker den også veldig godt. Korte ermer passer ikke meg, jeg er en frysepinne og hadde nok valgt lange ermer uansett ;) Blir spennende å se redesignarbeidet du og Lerke samarbeider om, en grå genser gir store muligheter....

Bobbelur sa...

Flott kjole!

sibbeth sa...

knallflott kjole!!

det ligger en award til deg i bloggen min =O)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...