onsdag 6. april 2011

Rosa!

Jeg har gjort noe som jeg aldri har gjort før. Jeg har strikket et rosa plagg, til meg selv. Det er nesten første gang jeg strikker noe helrosa overhodet kommer jeg på, men bare nesten, for jeg mener å huske at jeg strikket en jakke til Lerke som endte opp med å bli barselsgave til en annen liten jentebaby. I alle fall, denne genseren hadde jeg egentlig tenkt å strikke i den originale gråblå fargen som er på modellen i boka, og jeg hadde tenkt ut et garn fra Du Store Alpakka som jeg ville bruke til den. Dessverre har fargen jeg tenkte på blitt kuttet fra sortimentet, og så ble det å lete gjennom alle de forskjellige alpakkagarnene til salgs hos min lokale store garnforhandler for å finne en erstatning. I alle fall, her er resultatet av jakten.




















Oppskrift: Vivienne, hentet fra heftet Precious av Kim Hargreaves.

Modifikasjoner: Jeg har valgt å strikke både bol og ermer rundt og rundt i stedet for å sy sammen i sidene, og så har jeg strikket alt sammen med raglanfelling i stedet for å felle separat på fire deler som så skulle sys sammen. Altså ble det minimalt med montering. Det krevde riktignok litt ekstra tanke-arbeid å gjøre det sånn, siden det ikke er lik felling på ermene og bolen. Jeg løste det ved å strikke en del shortrows. En trenet strikker ser det kanskje på dette bildet?



















Garn: Royal Alpakka fra Dale, farge 0062. Jeg synes garnet klør en anelse, og det var vanskelig å strikke  pen glattstrikk i det, noe som kanskje bare skyldtes at jeg strikket for løst...

Pinner: Hele genseren er strikket på pinne nr 2,5, rundpinne og strømpepinner Harmony Wood. Jeg tror at jeg med fordel kunne ha gått ned til pinne nr 2 på perlestrikken neders på bolen og ermene, samt øverst i halsen.


Knapper: Noe av det jeg likte aller best med dette mønsteret var den fine detaljen med knepping i halsen og nede på ermene. Disse knappene er håndlaget av kokosnøtt og ble kjøpt på Sri Lanka for mange år siden.




















Hot or not? Definitivt hot. Fasongen er tettsittede, størrelsen er akkurat passe, lengden er perfekt, og mannen syntes jeg var fin i den. Jeg utelukker ikke at det kan bli flere rosa innslag her på bloggen, men neste gang tipper jeg det blir Lerke som skal være mottakeren.

11 kommentarer:

Guro sa...

Den ble lekker!
Fargen er en sånn som det er få som kler, etter min mening, men du gjorde deg veldig godt i den.

LivM sa...

Da har jo mannen god smak, for du var lekker i den!

Hege sa...

Ble kjempelekker den!
Og den er jo ikke rosa rosa, men en kjempefin dus rosa som du kledde godt :)

Ulla sa...

Superlækker og perfekt til våren. Et imponerede stykke arbejde på pind 2,5 mm.

Elisabeth sa...

Å, du ble kjempefin i genseren. Virkelig en flott rosafarge, og detaljene med knapper er helt klart med på å gi genseren det lille ekstra.

Lena sa...

Den blev helt sikkert hot! Den klæder dig superfint og farven er rigtig feminin og god til trøjen. Knapperne er lige i øjet!

Marie sa...

Lekker! Denne har jeg og strikket, og det er yndlingsgenseren min. Jeg strikket og rundt - skjønner bare ikke poenget med å strikke raglan i deler??!!

AnnetteK sa...

Kjempeflott!! Den kledde du veldig godt.

Nå kan du beskue Nessie i bloggen min ;)

mona sa...

Nydelig, både fargen og modellen. Og rosa er jo ikke bare rosa da, dette var en dus og fin variant.

Veldig kjekt når plagg blir akkurat passe og man føler seg fin! :)

frøken ij sa...

Hot. Du kledde fargen godt og du har strikket en flott genser :)

Fuglemamma sa...

Tusen takk alle sammen! Nå som det har vært sommer er det lenge siden jeg har brukt denne, den ble uventet varm i alpakka. Men så har vi jo også hatt en varm sommer i nord. Og så tror jeg at jeg kanskje har funnet ut hvorfor det ikke er så lurt å strikke rundt og rundt på denne oppskrifta. Den siger nemlig litt ned på skuldrene, og det kunne kanskje ha vært unngått med sammensying som gir en mer stødig kant?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...