søndag 17. april 2011

Til babyen

I barnehagen til Lerke har flere av de ansatte nylig fått barn. Lerke ville gjerne ha med en gave til babyene, og da var det bare å finne frem de siste umonterte utgavene av Madam Møllers klassiske babysokker. Dette er en av standardløsningene mine når jeg egentlig ikke vet hva jeg skal strikke. Små varme barselsgaver får man vel aldri nok av.



















Oppskrift: Madam Møllers babysokker, selges som enkeltoppskrift fra www.nostebarn.no og finnes også i boka Strikk til nøstebarn.
Pinner: 2 stk bambus strømpepinner nr 3
Garn: Rosa og brun 2-tr merinoull fra Askeladden (Nøstebarn), lyseblå merinosilke fra Bånsull og hvit alpakka fra restekurven.
Hot or not: Disse er som sagt en klassiker. Jeg strikket blant annet en bitteliten versjon til nevøen min da han plutselig kom til verden 6 uker tidligere enn planlagt, og da han hadde vokst ut av dem fikk jeg bestilling på nye fra mammaen fordi det var de eneste sokkene som satt på føttene og holdt dem varme. Også er de en perfekt måte å bruke opp restegarn på.

Lerke pakket de rosa sokkene inn til den ene lille babyen i personalgruppa. Den andre babyen tror jeg allerede er for stor for de hvite. Disse er strikket etter akkurat samme oppskrift som de rosa, men de ble mye mindre til tross for at alpakkagarnet er en anelse tykkere enn nøstebarngarnet. Nå vel, det betyr en god grunn til å strikke flere i litt tykkere garn fra restekurven, og så kan de hvite vente til det kommer et nytt nurk til verden.



















Og når vi er inne på standardløsninger på manglende strikketøy tenkte jeg at jeg skulle vise frem det tredje av tre nesten identiske sokkepar som jeg har strikket de siste ni månedene.



















Oppskrift: Klassisk raggsokk med 36 masker.
Pinner: 4 harmoni wood strømpepinner nr 3.
Garn: Sterk fra DSA, består av 40 % merino, 40% alpakka og 20% nylon. Utrolig mykt og godt, helt ulikt vanlig raggsokkegarn.

Jeg startet med å kjøpe 2 nøster sterk. Det ble nok til først ett par, så ett til, og halvparten av et tredje. Nå har jeg nesten ett helt nøste igjen, så jeg ser for meg at dette kan bli et slags evighetsprosjekt. Mottakeren av sokkene er Lerke, og de forsvinner og dukker opp igjen hele tida.

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Her var det mye godt og varmt til føttene - både til liten og stor :) Jeg strikker også en del av disse Nøstebarnsokkene, synes de har fin passform, og de er raske å strikke. Sterk er et utrolig godt sokkegarn. Det nupper og tover, men det holder seg helt og fint. Sammen med plusspoeng for mykhet har det derfor blitt en favoritt hos oss ;)

strikkeforsker sa...

Fine små sko, de skal vist på barselsgave repetoiret.

Liisa sa...

Jättesöta skor! Visst är det kul när barnen vill ge bort till babyn!

Lena sa...

Fine sko/sokker til baby. Og fine strømper. Sterk er et garn jeg aldrig har prøvet - det mår jeg se at få prøvet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...