søndag 10. april 2011

Tottevotter til Hønemor

Vottene til Hønemor er ferdige! Slike votter heter altså Thrummed Mittens på engelsk.  Ordet thrum har flere betydninger i følge Webster´s Dictionary. Det kan både bety å plukke på gitarstrenger, å dunke en rytme, rester av vevrenning og frynser nederst på klær. I denne sammenhengen her derimot er thrum en liten strime av kardet ull. Mens jeg strikket vottene prøvde jeg å finne på et godt norsk ord for dette, men jeg klarte ikke å finne noe bedre en ulltotter. Derfor har jeg bestemt meg for å kalle disse vottene for tottevotter.





















Første gang jeg så slike var selvsagt på nettet. Det var en av de svenske strikkebloggerne som hadde laget slike til sin Nordiske Hemmelige Venn. Jeg syntes det var en morsom teknikk, men så glemte jeg den til jeg så at Monstermønster hadde begynt å strikke samme type votter. I bloggposten hennes om disse har hun også linket til flere gode nettressurser som både viser bilder av hvordan man lager i stand ulltottene før strikking, og gratis oppskrift (begge deler er på engelsk). Mine tottevotter er strikket etter en egenkomponert vri på den engelske. Den viktigste forskjellen fra vanlige votteoppskrifter er at man må øke ganske kraftig etter vrangborden for at vottene skal bli brede nok til å romme ulltottene.




















Garn og ull: Selve vottene er strikket i 100 gram Merino Blend Aran Superwash fra King Cole Ltd, en britisk garnprodusent. Jeg kjøpte dette garnet i en liten koselig garnbutikk i York i fjor sommer. Egentlig hadde jeg tenkt å bruke det til et par Herminevotter, men det får bli en annen gang og et annet garn. Ulltottene kommer fra en hobbypakke med kardet ull i forskjellige nyanser. Jeg tror jeg har brukt ca 40 gram.

Pinner: 3,5 mm Harmony Wood strømpepinner.

Hot or not? De er definitivt varme, og jeg håper de vil falle i smak hos mottakeren. Hvis jeg skal strikke disse en gang til, vil jeg vurdere å ha tottene enda tettere. Slik det er nå er det noen vottepartier som blir bare og uten ullfor. Muligens går det seg til i bruk.

7 kommentarer:

Lena sa...

De ser varme og gode ud. Rigtig lækre. Og det lyder som en sjov måde at strikke vanter på.

Elins Strikkeri sa...

Flotte votter og sikkert veldig varme og gode:))

mona sa...

Sånne votter ser deilige ut. Men jeg lurer på hvordan de blir etter litt bruk? Ser for meg at ullen filtrer seg sammen og blir klumper, men det trenger jo ikke å skje.

Det hadde vært supert med en oppdatering på disse etter en stund, synes det er kjempebra når man får slik info. Erfaringer er gull verd.

Ulla sa...

Fine vanter. Tottevotter er et sjovt og beskrivende ord :-)

Elisabeth sa...

Herlige, varme og deilige votter i skikkelige gladfarger :)

Fuglemamma sa...

Takk for ros alle fem:-) Jeg skal prøve å komme med kvalitetsrapporter etterhvert. I første omgang kan jeg melde at Hønemor har mottatt vottene og ble både overrasket og glad. Artig å kunne gi en hjemmelaget gave helt utenom de vanlige gavetidene, og særlig fint å kunne glede en mamma som hjelper meg å få hverdagene til å gå rundt når mannen er ute og reiser.

Evy Kristine sa...

Jeg prøvde å forklare hva jeg skulle lage, etter å ha sett en oppskrift på en heklet variant på engelsk, og sa det skulle være små totter (!) på innsiden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...