torsdag 29. september 2011

De jeg møtte på veien

Jeg har vært ute og løpt i dag. Vi bor rett ved skogen, med lysløype som krysser tomta vår. Det er et stort privilegium synes jeg. Ofte er det mange som løper, går eller sykler forbi kjøkkenvinduet vårt, eller går på ski eller aker om vinteren. I dag var det grått vær og regnbyger, og jeg har verken sett noen fra vinduet eller mens jeg var ute. Men det betyr ikke at jeg ikke møtte noen.

Vi har en liten haug som ligger bak huset vårt. Det er vel ca halvannen kilometer opp dit tror jeg, og litt bratt. Denne haugen er jeg veldig glad i, og jeg har mange turer dit hvert år. I dag løp jeg opp dit tre ganger, som intervalltrening. Andre ganger har det vært mer enn nok å gå opp en gang, i langsomt tempo og gjerne med gåstaver. På veien opp og ned i dag tenkte jeg tilbake på turer jeg har gått opp før, og den jeg var da. Jeg møtte hun som for seks år siden strevde med å skrive en prosjektskisse for å søke om stipendiatstilling. Og hun som for fem år siden var sykemeldt fra stipendiatet fordi hun var gravid, kvalm og  fryktelig sliten. Jeg møtte hun som gikk opp på haugen ni måneder senere, i vårløsninga, med en liten Lerke i bæresjal, og hun som hadde lokket med seg en litt motvillig Hauk og Lerke opp på haugen med "vandrehistorier" og løfte om en liten tursjokolade.

Og nå som høsten er her, og snøen snart kommer til å gjøre stien opp til haugen ufremkommelig for vinteren passet det også fint å møte hun som løp opp dit for første gang i vår, for å gjøre yoga fra toppen av haugen. Slik så det ut der da:






































Mens jeg gikk tenkte jeg også på bloggposter jeg har skrevet om denne haugen før, i den gamle Fuglemamma-bloggen min på sprayblogg. Jeg valgte å slette alle innleggene på for noen år siden, og det er jeg i grunnen litt lei meg for. Jeg har fått med meg noen av de gamle bloggvennene mine fra den gang som lesere av denne, men langt fra alle. Det har også kommet mange nye strikkeblogger til, og naturligvis er det noen som leser uten å blogge selv. Jeg lurer på hvem det er som leser her nå. Legg gjerne igjen en liten kommentar, det er alltid kjekt å få tilbakemeldinger på det jeg skriver og strikker.

19 kommentarer:

Fríða sa...

ja, jeg har i hvert fald fulgt med her hos dig siden för du flyttede.
kh.fra Island
Frida

Fuglemamma sa...

Du er en av de gamle kjente, ja. Det er veldig koselig!

Lena sa...

Jeg er en af 'de gamle' læsere, som er fulgt trofast med. Sikke et dejligt sted at løbe - mine løbeture er sædvanligvis også gennem skoven.
Skønne vanter og FLS er næsten en klassiker - fin og meget anvendelig.

frøken ij sa...

Så hyggelig å hilse på deg igjen. Det var lenge siden. Håper du får en strålende helg! :D

Ulla sa...

Hvor må det være skønt, at have så flot natur i baghaven. Et eftertænksomt indlæg.

Line sa...

Så deilig å ha et sånt fint sted å komme tilbake til! Jeg er her på blogg-besøk etter å ha fått noen fine kommentarer fra deg på bloggen min.
Nydelige votter og fine ord!

Losarinas mor sa...

Tak for at få lov til at være med på din tur:-)

Fuglemamma sa...

@Lena: FLS er i alle fall en klassiker på nettet, og jeg har mange ganger tenkt at det var en fin modell, så nå er jeg veldig fornøyd med å endelig være i gang på den.
@Frøken ij: Takk i lige måde!
@Ulla: Ja, det er fantastisk, og vi nyter det virkelig. Bare utsikten til skogen og fjellet er fantastisk.
@Line: Takk for gjenbesøk. Er så glad for å ha oppdaget den fine bloggen din.
@Losarinas mor: Takk for at du ville være med;-)

Monstermønster sa...

Jeg har vært med siden forrige blogg,ble glad da jeg oppdaget at du hadde startet igjen. Er usikker på om jeg la igjen noen kommentarer i forrige blogg, på den tiden hadde jeg litt ærefrykt for å kommentere hos de som hadde blogget lenge, men det gikk heldigvis over. Nå regner jeg med at alle blir like glad for kommentarer som jeg gjør, uansett om jeg har blogget kortere enn dem. (Og hvem skjekker sånt? Pussig problemstilling jeg klarte å få i hodet...)

Charlotte sa...

Jeg er så glad for å ha funnet deg igjen! :) Jeg var ofte innom den gamle bloggen din, men hadde ikke fulgt deg så lenge før du la den ned. Uansett rakk jeg en del besøk, og det er takket være deg at jeg oppdaget Nøstebarn og den fantastiske trøya og Madam Møllers babysokker :) Jeg lette faktisk etter deg her om dagen, men fant bare den gamle bloggen. Gleder meg til å følge deg frramover.

Fuglemamma sa...

@Monstermønster: Ja, jeg blir i alle fall veldig glad for alle kommentarer. Og du har jo blitt en superkjendis-strikkeblogger da, kanskje noen har ærefrykt for å kommentere hos deg?
@Charlotte: Så koselig å høre at jeg har introdusert de fine oppskriftene og garnet til Nøstebarn for noen. Jeg husker at jeg en stund lurte på noen trodde jeg hadde kommisjon siden jeg stadig reklamerte for dem;-)

Liisa sa...

Det vet du att jag följer dig! Då och nu! Jag var lite orolig för dig ett tag men det verkar som att du ridit ut stormen. Förhoppningsvis som en starkare kvinna. Det är en fantastisk natur du har runt husknuten!

Elisabeth sa...

Du og jeg har jo fulgt hverandre hele tiden siden vi har blogget siden urtiden ;)
Har hatt problemer med å skrive kommentarer her de siste dagene, Blogspot lever sitt eget liv sier mange. De som har endret kommentarfeltet sitt til forgrunnsvindu (pop-up) har ikke disse problemene. Har gått en lang debatt om dette på et par forum i helga. Det er irriterende når ting ikke virker.... Bare et tips hvis du vil ha mange kommentarer ;)

Fuglemamma sa...

@Liisa: En av tingene jeg liker med å bli stadig litt mer voksen, er at man også blir litt klokere og litt sterkere underveis.
@Elisabeth: Blogg-urtiden, ja. Rundt 2004, var det ikke? Takk for tips om kommentarfeltet. Nå har jeg endret innstillingene, og også gått tilbake til gammel blogg-mal, håper det hjelper.

Elisabeth sa...

Nå går det an å kommentere uten å gå via omveier ;)

Bloggmalen har nok ikke noe å si, så hvis du likte den nye er det bare å endre igjen. Den var jo fin den andre malen også.....

Leonore sa...

Jeg var innom den gamle bloggen din av og til. Lagde body til andremannn etter oppskrift på bloggen din, som senere kom i "Myk start" Ble inspirert til å lage mer nøstebarnstrikk gjennom bloggen din. Tror aldri jeg kommenterte men..

Fuglemamma sa...

@Elisabeth: Jeg fant ut at jeg heller vil bruke den gamle malen. Passer jo så fint med fuglene i bakgrunnsbildet.
@Leonore: Så koselig å høre at du har strikket bodyen. Jeg prøvde forresten å legge en kommentar i bloggen din nå, men møtte samme type problem som Elisabeth beskriver...

MarteS @ ravelry sa...

Jeg har også en slik haug, med mange gode minner (og noen skikkelige kvalme etter en opptur for mye på intervalltreninga...) og hvor jeg har møtt noen som har festa seg... 12 åringen med hjerteskjærende kjærlighetssorg er kanskje den som jeg tenkter oftes tilbake på!
Også har jeg, med lunkent hell, strikka bodyen din! Lunken fordi den ble strikka i juhuuujegergravidforførstegang-rus, og dermed så strikka jeg med det garnet jeg hadde for handa... litt glad for at beibien aldri passa den bodyen gitt ;))
Jeg har en strikkeblogg.. som oppdateres veldig lite for tiden.. håper når jeg får saltvannet ut av håret, og noen timer tilovers i døgnet at den kan prioriteres igjen..... :)

Anna sa...

jeg har nettopp funnet bloggen din, og liker den! det er så fett å lese og bli inspirert av andre :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...