onsdag 28. september 2011

Litt klassisk, litt nyskapende

Høst er vottetid. Jeg har kastet meg over Terri Shea´s bok om selbuvotter. Jeg har den engelske utgaven, og det er artig å lese om hvordan selbuvottene har blitt samlet inn og blitt museumsgjenstander som dokumenterer skandinaviske innvandreres liv i Nord-Amerika. Det er mange fine mønster i boka, både i barnestørrelse og voksenstørrelse. Ungene har fått bla i boka og ønske seg votter, og så har jeg prøvd å tilpasse størrelsene med å regulere litt på masketall og pinnetykkelse. Mønstrene er klassiske, men fargevalget i disse vottene er litt "moderne". Jeg har strikket de tre minste parene selv. Det største er det mamma som har strikket (bortsett fra tomlene, som er mitt verk). Det er hennes første forsøk på selbuvotter noen sinne, og også hennes første strikkeprosjekt på mange år. Som dere ser ble det to par hver til Hauk og Lerke, i litt ulike størrelser. Jeg ser for meg at det minste paret kan brukes inni det største når det er som kaldest i vinter.



Oppskrift: Hentet fra boka Selbuvotter av Terri Shea. Det største rosa paret er laget på grunnlag av et par pikevotter med en hund og et snøflak, men siden Lerke ikke ville ha med hunden ble det to snøflak.

Garn: Pt2, som virker som det er helt identisk med Raumas Finull. De to garntypene er jo også produsert på samme sted.

Pinner: Strømpepinner 2,5 til de tre minste parene og 3 til det største paret.

Hot? Selbuvotter er de aller beste vottene synes jeg. Dobbel tråd gjør at de er gode og varme, samtidig som de er myke og elastiske. Med yndlingsfargene tror jeg at ungene også vil komme til å bruke dem masse i vinter. Finull-variantene tover en del i bruk, og derfor er det også fint å ha to par i litt ulik størrelse.

Jeg har også kastet meg over en blogg-klassiker. Fin-garnet mitt fra forrige innleggs froskekandidat er i ferd med å nyskapes til en February Lady Sweater. Jeg strikker med dobbel tråd på pinne nr 4,5, og siden jeg allerede har brukt snart 6 nøster blir dette en skikkelig eksklusiv fornøyelse. Jeg må nok rekke opp den andre jakken for å få nok garn, men det er greit. Det var ikke mer kjærlighet igjen til det prosjektet...

5 kommentarer:

Hege sa...

Flotte votter! Har boka jeg også, og det er nok på tide at jeg begynner med vottestrikking jeg og. Regner med at denne herlige og varme høsten vi har i år ikke vil vare evig...
Gleder meg til å se ferdig FLS, nydelig farge du strikker den i.

Fuglemamma sa...

Vottene fikk sin sesongdebut denne helga faktisk. Det har jo vært litt surt og kaldt de siste dagene. Neste helg er det meldt sludd, så det er nok bare å finne frem vottegarnet ja. :-)

Liisa sa...

Jättefina votter! Härliga färger. Jag kämpar på med mina votter, det är morsomt men jag har svårt att få till flytet ordentligt. Det ska också bli kul att se hur din februari-tröja blir!

Fuglemamma sa...

@Liisa: Du har jo strikket så kjempefine votter! Gleder meg til å se dem ferdige.

Elisabeth sa...

Nydelige votter, og Selbu er alltid hot! Det er tid for votter nå. Jeg og ungene sykler til og fra jobb og skole og har måttet bruke votter/hansker i et par uker allerede :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...