lørdag 29. oktober 2011

Halloween-forberedelser

Jeg vet at mange er skeptiske til Halloween. I Fuglefamilien har vi funnet ut at det er både trivelig og morsomt med litt ekstra fest og utkledning nå på senhøsten når mørketida står for døra. Da vi var i England for to år siden fikk vi være med på å skjære ut gresskar sammen med en familie der, og nå er vi veldig glade for at det har blitt lett å få tak i gresskar også i Norge. Selv om prisene varierer og er til dels ublu... Her er noen bilder fra årets gresskar-dekorasjon.



















Det største gresskaret ble kjøpt på Ica for 150 kr mens det minste kostet 40 kroner på Obs...





















Utstyr: Kniver i ulike størrelser til å skjære av lokket med, og til å skjære ut dekorasjoner. Skjeer til å grave ut frøene og trådene inni. Når gresskaret er mer eller mindre renset for den løse innmaten er det klart til å skjæres i. Det er mye innmat, disse to gresskarene fylte den røde plastbollen to ganger. Trådene inni kan såvidt jeg vet ikke brukes til noe, mens frøene sikkert kan ristes. Siden disse to gresskarene var litt råtne inni kastet vi alt sammen.




















Det er lurt å tegne opp mønsteret med en vannløselig tusj først. Da er det lett å "viske ut" med en fuktig finger og få det akkurat som man vil. Jeg lot ungene tegne ønsket mønster på et ark først, og så tegnet jeg på gresskaret med veiledning fra dem. Skjæringa tok jeg meg av.




















Lerke ønsket seg et gresskar med "sussemunn". Jeg vet ikke hvor kyssevennlig det er, men helt klart et snilt og hyggelig gresskar i alle fall. Hauk hadde som vanlig litt skumlere planer.




















Her er det ferdige resultatet. Jeg synes det er veldig flott med slike lykter nå i høstmørket, og jeg gleder meg til å sette dem utenfor huset vårt på mandagskvelden. Da skal Lerke og jeg stå klare i heksekostymer med store skåler med innkjøpt godteri klare. Jeg kjøper alltid godter med papirinnpakning, som Dumle, Twist, Fox o.l. Jeg synes ikke det er særlig hygienisk med uinnpakket godteri nå midt i høstforkjølelsestida...

Hauk skal gå runden sammen med to kompiser. Regelen i nabolaget vårt er veldig klar: Hvis utelysene er på kan man ringe på og si "Knask eller knep." Mange gir knask, og ingen har såvidt jeg vet blitt utsatt for noen knep her omkring.





















Ønsker alle blogglesere en fin helg og en flott Halloween-feiring på mandag.

5 kommentarer:

mimouna sa...

Flotte gresskarlykter, akkurat passe skumle. Jeg liker å spise gresskar jeg, så jeg tenker det blir en tur på butikken dagen etterpå. Da pleier de å være veldig billige.

Ha en god helg. :)

Marie sa...

vi har også laget gresskarlykt idag, og nå gleder jeg meg til å lage gresskarpai av innmaten imorgen. Og så ville jeg si at det er veldig koselig at du blogger igjen! Jeg har prøvd å kommentere tidligere, men av en eller annen grunn fungerte det ikke, men nå ser det ut til å være i orden.

Losarinas mor sa...

Jeg må indrømmer, at jeg er en af dem, der er skeptisk over for denne amerikanske tradition..:-)
Men , det er så fine lygter i har skåret !!

Elisabeth sa...

Herlig med gresskar! Vi hadde et utskåret gresskar for et par år siden, og jeg skulle kjøpe et da jeg var på OBS i Bodø i går. Glemte selvfølgelig det da :( Simen er veldig knstnerisk av seg og skjærer de så flott ut nemlig....
På mandag er det godterunde for ungene og etterpå er det skummelt Halloweenparty på ungdomsklubben, alt foregår rolig og fint her så denne tradisjonen er nok kommet for å bli hos oss ;)

Hege sa...

Kule lykter!
Vi har ennå ikke slengt oss med på dene Halloween greia. Bor i et litt grissent strøk også, så det hadde blitt langt å gå på godteri jakt ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...