søndag 23. oktober 2011

Høst og førjulsstemning

Vi har hatt en fantastisk sommer i Nord-Norge, men nå er senhøsten her. Dette bildet ble tatt for to uker siden, da det første melisdrysset kom på fjelltoppene rundt huset vårt.



















Denne snøen forsvant snart igjen, og forrige helg var det regntungt og vått i skogen når Hauk, Lerke og jeg var ute og gikk tur. Dukka til Lerke var også med, hun satt i "meisen" sin på ryggen til Lerke og tittet ut på den våte verden. Litt tynnkledt var hun, stakkars, så vi måtte kle på henne de ekstra sokkene og vottene vi hadde med oss da vi rastet med kakao og boller.

Høsten er også tiden for juleforberedelser, og julehobbybladene har allerede vært til salgs i flere uker i butikkene. Jeg pleier å kjøpe både Familiens, KKs og Allers sine juleblader, men i fjor ble jeg egentlig ganske skuffet over innholdet. Det er mye glansbildetilværelse, noen få fine oppskrifter og veldig mye som jeg verken kan eller vil prøve meg på å lage. Det er vel egentlig stemninga i bladene jeg er ute etter, forventningene og drømmene om alt man kan lage og finne på frem mot jula, så i år har jeg tenkt å prøve å finne den stemninga andre steder. For eksempel ved å skrive litt om førjulsforberedelsene her i bloggen.


























Her ligger en av årets julegaveprosjekter, og som bildet over viser er det et høyst nødvendig plagg, nemlig lue til Lerkes tynnkledte dukke. Jeg bruker en oppskrift fra fjorårets julemagasin fra Familien. Garnet er noe jeg har arvet, og det er nok litt for tykt, så strikkefastheten blir så som så. Jeg er redd alle plaggene jeg lager i dette settet kommer til å bli litt i bredeste laget. Men forhåpentligvis klager ikke dukken for mye, og vide klær er lette å kle på for dukke-storesøster Lerke.

Den rosablomstrende kaktusen het "Desember-kaktus" før i verden. Nå var den til salgs i butikken som "Høst-kaktus", og siden den altså blomstrer allerede nå i oktober må jeg nok finne noe annet til å pynte bordene med i desember. Kanskje jeg rekker å kjøpe meg en amaryllis eller to i riktig tid i år? Lys på bordet må vi også ha nå som mørketida kommer sigende inn over oss, litt nærmere for hver dag. Nordlending som jeg er liker jeg egentlig godt den mørke årstiden. Det er noe med skiftingene, variasjonen i lyset gjennom året. Nå er det nordlyset og de vakre røde soloppgangene vi kan glede oss over, og så blir det vintersol i februar og mars, og midnattsol i juni. Alt sammen vakkert, og kanskje ekstra gledelig fordi vi vet at det ikke varer så lenge før det forandrer seg igjen.

Har du begynt å komme i førjulsstemning, eller synes du det er for tidlig å tenke på jul enda? Kanskje du er en av de som har laget en julegave hver måned siden januar og allerede er ferdig? Link gjerne til bloggposter eller oppskrifter som skaper den gode stemninga for deg.

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Skal si du ga meg litt førjulsstemning her :) Vi har ikke snø og julemagasiner har jeg heller ikke kjøpt. Synes det er lenge til jul fortsatt, men er det egentlig det ;)Må vel snart tenke på adventskalendere til ungene nå.
Julegaver har jeg ikke produsert i år, vet ikke om jeg skal gi bort så mye hjemmelaget heller, har stresset mye med det de siste årene og tror vel jeg skal la den produksjonen bli et minimum...
Som jeg tenker alle år: I år skal vi nesten bare kose oss i adventstiden. Så får vi se hvordan det går ;)

Losarinas mor sa...

At skabe din egen julestemning uden at prøve at finde den i magasinerne, synes jeg er en smuk og sand ide.
Jeg synes det er tidligt at tænke på jul, men det er svært at lade være- allerede nu, er butikker og blade, fulde af jul.
Og jul er skam også en dejlig, stemningsfuld tid, midt i den mørke tid.:-)

Liisa sa...

Vi påbörjar släktens födelsedagsrace i början av november och det är inte slut förrän tre dagar före julafton. Så vi värmer upp med att träffas så mycket som möjligt så att själva julen kan firas i lugn och ro. Jag hoppas kunna göra några saker klart till jul. Mjuka paket är alltid uppskattade gåvor... Mysigt ser det ut som att du har det!

Sassas mamma sa...

Så koselig bilde av Hauk og Lerke på tur :) Må si jeg gleder meg litt til min egen lille jente blir stor nok til å være med på gåturer og utforske litt også.
Jeg er litt av den typen som føler den tidlige jula oser av kommersialisme og kjøpepress, og prøver å ignorere julemarsipan og julebrus enn så lenge. Men må innrømme at jeg har snust litt på julemagasinene, hehe... Synes Epla-heftet ser fint ut:)

Lena sa...

Både og. Jeg er så småt begyndt at købe kalendergaverne til børnene, men det har altid været en hyggelig ting for mig. Har lidt under forventningspresset om den perfekte jul, julepynt, gaver og julemad, men er ved at have sluppet presset. Jeg blev så stresset af det og indså at det børnene vil huske fra december og jul er ... stemningen og hyggen... Ikke hvordan huset var pyntet, hvor mange småkager vi bagte eller om vi fik and eller gås, men ganske enkelt stemningen. Så det prøver jeg at skrive bag øret. Ingen hjemmelavede strikkegaver...

Fint billede af turbørnene - skøn natur I har - så anderledes end hvad vi er vant til :-) Tøj til dukken er allerbedst når det er til at få af og på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...