onsdag 12. oktober 2011

Knit my life - om å binde sammen masker og andre ting

En av grunnene til at jeg strikker er fordi det er en konkret, fysisk aktivitet som hjelper meg til å fokusere på her og nå. Med strikketøyet i hendene har jeg en forankring, noe å feste tankene til mens de svever omkring. Hva slags strikketøy som passer til hvilke aktiviteter kan variere litt. De mer kompliserte mønstrene, hullstrikk og sånt, kan noen ganger være en veldig god måte å koble av fra andre tanker, for eksempel hvis jeg er stresset og bekymret for noe. Når jeg trenger å ha fokus på noe utenfor strikketøyet er det derimot veldig fint med enkel glattstrikk som kan gjøres nesten i blinde, men som likevel hjelper meg å ikke henfalle til dagdrømmer og tanker om helt andre ting enn det som foregår. En annen ting som er fint med strikking er at strikketøyet jeg har i hendene binder sammen ulike aktiviter og områder i livet mitt. For eksempel dette enkle sokkeparet, som startet som feriestrikking på stranda i Mallorca for halvannet år siden, og som endte opp som møtestrikketøy på universitetet nå i høst, før det ble fotografert i fjæra nedenfor huset mitt. Sokkene skal bli julegave til min svigersøster, så også på den måten bidrar strikkingen til å binde sammen.





















 

 
Oppskrift: Standard sokkeoppskrift fra toppen og ned. 52 masker, 10 omganger vrangbord, 60 omganger skaft, 55 omganger etter hælen før felling.
Pinner: Bambus strømpepinner 2,5 mm
Garn: Strømpegarn, usikker på produsenten siden magebåndet har forsvunnet. Litt tynnere enn Opal, Regia o.l.
Hot? Tynne hjemmestrikkede sokker er noe som særlig min svigersøster, min søster og min far pleier å sette pris på. Og da vil jeg jo gjerne lage det til dem.

6 kommentarer:

Liisa sa...

Jomen, precis så. Fina bilder!

Elisabeth sa...

Vet du, tynne sokker er noe av det hotteste man kan gi bort. De fleste elsker tynne sokker, men mange vegrer seg for å strikke dem :) Ungene liker også best litt tynnere sokker har jeg erfart. Fine bilder fra fjæra, det gjør seg med strikkeplagg på steinene.

Lena sa...

Strømperne ser super dejlige ud. Jeg er så enig i at der findes strikketøj til forskellige lejligheder og sindsstemninger - selvom jeg ikke kan lide at have gang i alt for meget må jeg af samme grund alligevel altid have to-tre projekter på pindene - automatstrikketøjet og det udfordrende/tankekrævende + evt. også det transportable.

Hege sa...

Tynne ullsokker er de beste! Bruker dem året rundt :) Og jeg strikker alltid et par til søsteren min til jul.

Losarinas mor sa...

Et par berejste sokker :-)
Kan nikke genkendende til din overvejelser om det at strikke.

Line sa...

Kjenner meg godt igjen i disse strikketankene!

Hilsen
Line

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...