onsdag 5. oktober 2011

Lerkes bringebærstriper

For halvannet år siden strikket jeg et stripete tilbehørssett til Lerke. Når jeg nå ryddet i votte- og lueskuffa hennes fant jeg bare en enslig pulsvott igjen av dette settet, så da bestemte jeg meg for å gjenta prosjektet. Jeg hadde bittelitt rester igjen av lys rosa og mellomrosa fra disse vottene, og med et nøste bringebær-rød Pt2 i tillegg kunne jeg lage nye striper. For striper er hot, det er Lerke og jeg skjønt enige om.




















Oppskrift: Etter eget hode. For å huske den til neste gang stripene forsvinner skriver jeg den ned her.

Stripete lue og pulsvanter, størrelse 4-5 år:
Garn: Pt2, Rauma Finull eller 3-tr merinoull fra Nøstebarn. Hele settet  50 gram, bruk gjerne rester. Kan strikkes med en, to, tre eller enda flere farger.
Pinner: Liten rundpinne eller strømpepinner nr 3 til lua, strømpepinner nr 3 til pulsvantene.

Lue:
Legg opp 104 masker, og strikk 2 rett, 2 vrang. Du kan enten begynne med stripemønster med en gang, eller lage en litt bredere kant nederst av den fargene du har mest av. Mitt stripemønster er 3 omganger med hver farge. Strikk til lua måler ca 16,5 cm eller ønsket lengde. Hvis du strikker striper på 3 omganger, blir det ca 18 striper. På neste omgang strikker du *2 rett, 2 vrang sammen* Gjenta omgangen ut. (Jeg har plassert denne fellingen som tredje og siste omgang av en stripe.) Strikk 2 omganger *2 rett, 1 vrang*.  På neste omgang strikker du *2 rett sammen, 1 vrang* Gjenta omgangen ut.  2 omganger *1 rett, 1 vrang*, deretter 1 omgang med *2 rett sammen*. Avslutt med 2 omganger uten felling, 1 omgang *2 rett sammen* og 1 omgang til med *2 rett sammen*. Trekk tråden gjennom de gjenværende maskene, og fest.

Pulsvanter:
Legg opp 36 masker og strikk 2 rett, 2 vrang. Her kan du også velge å begynne stripemønsteret med en gang, eller tilpasse stripene til hvor mye restegarn du har igjen i hver farge. Strikk ca 5,5 cm. På neste omgang begynner økningen til tommelkil slik: Strikk 16 masker 2 rett, 2 vrang. Plukk så opp en maske, som strikkes vrang. Strikk 2 rett, og plukk opp en maske som strikkes vrang. Fortsett med 2 vrang, 2 rett omgangen ut. Strikk en omgang uten økning (strikk de nye maskene vrang). Neste omgang: 16 masker 2 rett, 2 vrang, plukk opp en maske, som strikkes vrang. Strikk 1 vrang, 2 rett, 1 vrang. Plukk opp en maske, som strikkes vrang. Strikk 3 vrang, og deretter 2 rett, 2 vrang omgangen ut. En omgang uten økning, rett over rett og vrang over vrang. Neste omgang: 16 masker 2 rett 2 vrang, plukk opp en maske som strikkes rett. Strikk 2 vrang, 2 rett, 2 vrang. Plukk opp en maske som strikkes rett. Deretter 2 vrang, 2 rett omgangen ut. En omgang uten økning, rett over rett og vrang over vrang. Neste omgang: 16 masker 2 rett, 2 vrang. Plukk opp en maske som strikkes rett. Strikk 1 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang, 1 rett. Plukk opp en maske som strikkes rett. Deretter 2 vrang, 2 rett omgangen ut. 2 omganger uten økninger, 2 rett, 2 vrang. På neste omgang strikkes 16 masker 2 rett, 2 vrang. De neste 10 maskene settes på en tråd eller en sikkerhetsnål. Legg opp to nye masker som videre strikkes rett. Strikk de neste 18 maskene 2 vrang, 2 rett. Strikk ferdig pulsvanten, ca 4 cm fra tommelmaskene. Fell av i ribbestrikk. Plukk nå opp de 10 maskene fra tommelkilen, fordel på 3 strømpepinner med 4 + 4 + 2 masker. Strikk 2 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang, 2 rett, og plukk opp to masker fra baksiden av tommelkilen der hvor du la opp 2 masker tidligere. Strikk ytterligere 5 omganger *2 rett, 2 vrang*, og fell av i ribbestrikk.

Strikk en til likedan. Siden tommelkilen strikkes midt på, er høyre og venstre vante lik.

"Oppskriften" er gratis. Hvis du bruker den blir jeg veldig glad for en kommentar her, og en link tilbake til bloggen min hvis du skriver om den i blogg eller Ravelry.

6 kommentarer:

Monstermønster sa...

Striper er knall!

Ikke verst å supplere settet når det er kun en vott igjen, men det er kanskje da man må supplere?

Elisabeth sa...

Flotte striper! Får litt sukkertøysmak i munnen av å se på bildet. Lur måte å bruke opp restegarn på ;)

Husmorspira sa...

Så flott det er! Nydelige farger :)

Losarinas mor sa...

Heldigt du lige havde garn rester nok. Skønne farver :-)

mimouna sa...

Herlige striper, og sånne småplagg i ribbestrikk passer jo i årevis også. :)

Fuglemamma sa...

@Monstermøster: Det var nok ikke mulig å supplere det gamle settet, for jeg brukte opp det restegarnet den gangen. Det er nok ulempen med at jeg prøver å unngå å ha rester liggende...
@Elisabeth: Ja, bringerbærdrops. :-)
@Husmorspira og Losarinas mor: Tusen takk!
@Mimouna: Ja, ribbestrikk vokser jo gjerne. Men ulla tover, så det blir spennende å se hva slags prosess som får overtaket her. ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...