fredag 7. oktober 2011

Når man venter på noe godt... Historien om en magisk strikkebody

For snart ni år siden var jeg gravid med Hauk, og jeg var naturligvis opptatt av å strikke små, varme og gode plagg til den lille i magen. Jeg stiftet bekjentskap med Nøstebarn, og bestilte både oppskrifter og garn derfra. Etter å ha prøvd meg på et par forskjellige små trøyer fikk jeg lyst til å strikke en body. Det fantes det ikke oppskrift på, så jeg tok utgangspunkt i en liten omslagsbody jeg hadde fått låne av en venninne, og laget en ribbestrikket body i samme stil som Nøstebarntrøyene. Jeg rakk akkurat å sy i de siste knappene og feste trådene før fødselen startet. Bodyen ble med på sykehuset og ble det første plagget jeg selv kledte på sønnen min. Han hadde hatt en litt tøff start, og vi fikk ikke være sammen de aller første dyrebare timene. Derfor var det ekstra fint når jeg fikk han tilbake til meg å kunne kle på han noe jeg selv hadde laget. Han skrek på stellebordet, men han roet seg med en gang han fikk den varme ulla rundt kroppen. 

Bodyen fortsatte å være et favorittplagg de første månedene. Senere strikket jeg den som barselsgaver til flere venninner. Jeg husker spesielt en body jeg hadde begynt på, men ikke strikket ferdig. Mammaen til babyen som skulle få den ringte til meg et døgn etter at fødselen hadde startet. Hun hadde rier, men ting tok fryktelig lang tid, og nå trengte hun noen å skravle med mens hun ventet. Jeg trøstet så godt jeg kunne, og så fikk jeg fryktelig dårlig samvittighet for å ikke ha gjort ferdig bodyen. Etter at vi hadde lagt på kastet jeg meg over strikkepinnene. To dager etter var bodyen ferdig - og babyen var omsider født!

Da jeg gikk gravid med Lerke strikket jeg selvsagt også en ny omslagsbody til den nye babyen. Da jeg blogget om den, skrev jeg samtidig ned historien om hvordan jeg hadde strikket ferdig bodyen til Hauk natta før han ble født. May, som jobbet med å lage strikkeboka Myk Start, tok da kontakt med meg og ba om å få bruke bodyen og historien om den i boka si. Det syntes jeg var veldig hyggelig, og jeg har hørt om mange som har strikket bodyen siden. Nå i høst fikk jeg høre en historie som bare nok en gang bekreftet for meg at denne bodyen er litt magisk. En nettvenninne strikket bodyen ferdig, festet knappene - og dagen etter startet jammen hennes fødsel også! Med andre ord, hvis du begynner å nærme deg termin og er litt utålmodig, er det bare å finne frem garn og pinner. ;-)

Jeg har fått lov til å publisere noen bilder av den nydelige gutten til nettvenninnen min. Finnes det noe finere enn sånne små nyfødte mirakler?




















Hvis noen av dere som leser denne posten har strikket Fuglemamma-body blir jeg veldig glad for å høre om det, og gjerne med link til eventuelle blogg-poster. Kanskje det er flere som har noen magiske erfaringer? 

23 kommentarer:

Lena sa...

Jeg har strikket den http://strikogquilt.blogspot.com/2010/11/babystrik.html men det lokkede (heldigvis!) ikke baby ud dengang. Til gengæld blev den ældste født dagen efter jeg havde syet hendes tæppe helt færdigt! Jeg har vist desværre ingen billeder af Johannes i bodyen. Men det er en meget fin body og et skønt lille strikketøj - et must for en strikkende mor!

PS. Et skønt lille sæt i forrige indlæg - striber er altid et sikkert hit til børn:-)

Line sa...

Så utrolig skjønt!
Fikk dessverre ikke med meg denne flotte oppskriften da mine var så små, men husker godt følelsen av å ta på mine nyfødte de første plaggene - hjemmestrikka så klart, i nøstebarngarn.

God helg til deg og dine også!

Monstermønster sa...

Jeg har strikket den til datteren, og også i rekordfart da en venninne gråtkvalt sendte melding om ødelagt hentesettbody i vaskemaskinen, og det hastet med å få ny... To dager senere kunne den i posten.

http://meretesmonstermonster.blogspot.com/2010/06/someone-please-call-911.html

Fríða sa...

jeg har godt nok ikke strikket den, men måtte bare kommentere den aldeles nydelige babyen på dine billeder, hvor er han fiiiin, man kan næsten dufte ham.
kh.fra Island
Frida

Elisabeth sa...

Jeg vet at veldig mange har strikket denne bodyen. Jeg har ikke det, men kanskje det er på tide at jeg lager en i barselgave.....

strikkedilla sa...

Du så nydelig body. Så enkel men så flott.

Liisa sa...

så fint! :) hela jag ler!

SILKESAUEN sa...

Har enno ikkje strikka denne bodyen, men han står på den lange prosjekt-lista mi... Hugsar at eg vart sjarmert med éin gong eg opna Myk start-boka, både av teksten om Fuglemammaen og Fugleungen, og av fotoet. Finst oppskrifta også for større enn 6 mnd? Kunne tenkje meg å strikke bodyen til ein 2-åringen min!

Fuglemamma sa...

Silkesauen - jeg tror ikke omslagsbody vil være så praktisk til større barn. Til en 2-åring ville jeg ha strikket bodyen til Nøstebarn. De har en variant av den ribbestrikkede ulltrøya med body-kile. Lange ermer til den kan strikkes på samme måte som Fuglemamma-bodyen.

Ulla sa...

Jeg har ikke strikket den endnu, men næste baby skal helt sikkert have en, hvis bare jeg kan finde bogen.

Det er ren magi, baby kommer først, når bodyen er klar :-)

kjersti sa...

Hei:)

For en herlig historie, så morsomt å høre hvordan bodyen ble til:)
Jeg strikket den til min lille prins nå i våres, men hadde termin i Juli, og heldigvis kom han ikke sååå tidlig;)

http://kjerstislykke.blogspot.com/2011/04/til-lillebror.html

Klem Kjersti

duBedåre sa...

Hei Fuglemamma,

jeg har også strikket bodyen din. Ikke til mine egne dessverre, men da ei venninne fikk sin lille datter 3 mndr for tidlig (!!), kastet jeg meg på pinnene og strikket en miniatyrutgave av bodyen din i full fart. For meg føltes det som mitt viktige bidrag til at den altfor lille tulla skulle klare seg gjennom den første kritiske tia, for deter fint lite en kan gjøre når det stormer rundt vettskremte foreldre og man tar ett minutt av gangen. Annet enn å håpe. Og strikke. Jeg strikket allverdens håp og livskraft inn i den lille grønne bodyen i silkeull. Og gjett hva? Jenta er nå 10 måneder, frisk og fin! Jeg husker jeg skrev på kortet med bodyen at "jeg håper hun vokser fort ut av den!" Noen ganger vil man bare ikke at strikkeplaggene skal vare... Men kanskje blir bodyen en dukkebody en dag?

Tusen tusen takk for oppskrifta, og for dine egne magiske historier!

Jeg har dessverre ikke blogget om bodyen, først og fremst fordi alt føltes så kritisk den første tia, dessuten forta jeg meg sånn med å få levert bodyen fra meg at jeg bare har et dårlig mobil-bilde av den. Kanskje denne historie en dag kommer på bloggen min også.

Løvebrøl og Apestreker sa...

En fantastisk body, og her er min utgave http://lovebrologapestreker.blogspot.com/2011/07/fuglemammas-omslagsbody.html?showComment=1318155772700#c2429432408907669730

Du kan og få låne bildet, så lenge du linker til meg.

Janne sa...

Jeg har også strikket Fuglemammas omslagsbody, men heldigvis kom ikke min lille jente ut da den var ferdig siden det fortsatt var en liten stund til termin. Den var en av mine aller første strikkeprosjekter, og ble nok ikke helt vellykket, men brukt ble den likevel siden kjærligheten som er lagt ned i plagget ofte er viktigere enn at plagget er helt perfekt. :)

Fuglemamma sa...

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer, fine linker med skjønne bodyer og fantastiske historier! Jeg må innrømme at jeg har blitt litt rørt både en og to ganger denne helgen. Særlig Du Bedåre´s magiske fortelling ga meg både gåsehud og tårer i øynene.

Lena, Kjersti og Janne: Nei, heldigvis kommer ikke alltid baby samtidig som body er ferdig;-) Jeg har også strikket en sånn tidlig i svangerskapet og det gikk fint.


Line: Nøstebarnull på små babyer er topp!

Mønstermonster: Fantastisk strikkeinnsats!

Frida: Ja, ikke sant. Nyfødte babyer lukter herlig!

Elisabeth: Du storproduserer jo barselgaver, så du rekker sikkert en slik på en dag eller to;-)

Strikkedilla og Liisa: Tusen takk!

Ulla: Jeg tror boken skal være gitt ut i Danmark også.

Du Bedåre: Takk for en nydelig fortelling!

Løvebrøl og Apestreker: Takk!

Ha en flott ny uke alle fine strikkedamer!

Marte sa...

Jeg har strikket bodyen din, til en venninne. Jeg må innrømme at jeg ikke husker om bodyen ble ferdig før babyen eller om det var omvendt. Men den ble i alle fall flittig brukt de første månedene.

http://ikkebarestrikke.blogspot.com/2010/10/fuglemammas-omslagsbody.html

Kristine sa...

Måtte sjekke bloggen din, Ingrid. Veldig mange fine ting du har strikka.

Når det gjeld å strikke bodyar, er mi erfaring at det går an å strikke einkvar genser om til body. Ein strikkar berre "to lappar" til å ha mellom beina. Eg plar starte med ca 25 maskar med totrådsgarnet til nøstebarn. Desse lappane utvider eg på kvar side ved kvar omgang til kvar av dei har halvparten av dei maskane genseren skulle ha hatt når ein startar på brotet. Ein set så desse to lappane saman på ei rundpinne og så kan ein strikke gensere derfrå. Forståeleg?

Babben sa...

Jeg skjønner dette er bodyen med mange fine historier :-) Jeg nistrikker nå, for "plutselig" ble jeg "tante" til to smågutter, litt for tidlig... Boken har jeg hatt en stund, og bodyen var det første jeg tenkte på - må bare nistrikke nå...
Takk for en utrolig fin oppskrift til et nydelig og praktisk plagg :-)

Anonym sa...

SUPERFIN! Hvilket garn er bra å bruke til denne bodyen? Jeg har også lyst å lage en!

Fuglemamma sa...

Hei Anonym! Jeg har strikket den i Nøstebarns 2-tr merinoull, som er ubehandlet og derfor veldig fin å bruke til babytøy. Jeg har også brukt Nøstebarns 2-tr silke/merinoull. Silke gjør garnet litt glattere, blankere og kjøligere, og er sånn sett fint særlig til sommerbabyer. Ulempen med silke er at det ferdige strikkeplagget har lett for å "vokse" litt., særlig i bredden. Akkurat nå driver jeg på med en body i Fin fra Du store Alpakka, det er et alpakka-silkegarn, og jeg tror det vil fungere fint selv om det også kan komme til å vokse litt. Ellers vet jeg at mange har brukt ulike merker av babyull. Jeg er personlig ikke noen fan av garn som er superwash-behandlet, særlig ikke til undertøy og babytøy, men hvis man skal bruke bodyen utenpå noen annet vil det sikkert også fungere. Men altså: Nøstebarn er en klar favoritt. Garnet kan kjøpes hos www.nostebarn.no. God strikking!

Eli sa...

Hei.
Jeg venter mitt første barnebarn og har strikket denne fine bodyen. Hadde bare et problem ifht monteringen. Kunne du prøvd å forklare hvordan du har montert denne. Synes den blir litt tykk med to "lag" på magen, eller har jeg misforstått noe???
Takknemlig for svar, den er jo så fin.
Eli

Fuglemamma sa...

Hei Eli! Koselig at du har strikket bodyen. Jeg har laget et innlegg med bilde-forklaring av monteringen som du kan lese her: http://fuglemamma.blogspot.no/2013_02_01_archive.html
Som du vil se så stemmer det nok at det skal være to lag over magen - det er sånn det blir med omslag. Til de aller minste synes jeg det er veldig praktisk sånn, fordi man kan kle på dem bodyen uten å trekke noe over hodet, man legger dem bare oppå og så bretter man bodyen over dem. Til større babyer som skal krype på magen er jeg enig i at det blir litt tykt.

Håper barnebarnet ditt vil like bodyen like godt som mine små har gjort!

Eli sa...

Tusen takk for forklaringen. Den er til stor hjelp:). Nå kan jeg rette opp den jeg har strikket og kanskje jeg strikker en til litt større som passer til vinteren. Den er jo så herlig....

Klem fra Eli

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...