onsdag 25. april 2012

Lerkes blomsterkurv

Jeg har opprettet en etikett for innlegg i serien sjalets år, men første sjal ut er faktisk fra i fjor. Dette var en julegave til Lerke, strikket til bruk sammen med den nye lilla julekåpen hennes. Det matcher tilfeldigvis også den nye tunikaen perfekt, siden det er samme blekrosa farge i sjalet som i mønsterbordene på tunikaen. Sjalet er en gammel bloggfavoritt som jeg har strikket flere ganger før.

De to første utgavene strikket jeg i gammelrosa Chiri fra Rauma, et garn som nå har gått ut av produksjon. Det var ganske tykt, og besto av en tynn silketråd men en tykk, nesten uspunnet tråd alpakka surret rundt. Med dette garnet ble originaloppskrifta et lite skuldersjal som passet bra til en voksen dame. Jeg hadde egentlig strikket det til meg selv, men da det var ferdig så jeg at det var ment å bli gitt bort til en studievenninne som akkurat hadde levert hovedoppgaven sin. Så da ble det sånn.

Den andre utgaven fikk litt flere mønsteromganger for å få et mer ordentlig sjal. Jeg strikket det til meg selv som premie samtidig som jeg strevde med en prosjektskisse for å søke om doktorgradstipendiat. Dette sjalet brukte jeg selv en stund, før jeg ga det til mamma, som kom i skade for å vaske det på 40 grader i maskinen. Det tovet enormt og ligner nå mest på et sitteunderlag.

Det tredje sjalet strikket jeg i hvit tynn merinoalpakka fra Bånsull. Jeg hadde 100gram og bestemte meg for å strikke så mange mønsteromganger jeg klarte før garnet tok slutt. Det tok sin tid. Sjalet ble digert, og lett, og jeg har brukt det masse.

Denne utgaven til Lerke er også strikket av ganske tynt garn, og da ble de foreskrevne antallet mønsteromganger akkurat passelig til ei lita jente, men alt for lite til en voksen dame.

















OppskriftFlower Basket Shawl av Evelyn Clark. Sjalet startes øverst i nakken og kan dermed strikkes så langt man ønsker det. Hovedmønsteret er akkurat passe utfordrende og samtidig lett å lære seg utenat, og de fine spissene i avlutningsborden er et ekstra pluss.

Garn: Royal Alpakka fra Dale. Rester etter denne genseren.

Pinner: Husker faktisk ikke helt, men antagelig Harmony Wood rundpinne nr 4-

Hot? Varmt, mykt og rosa. What´s not to love?

10 kommentarer:

Losarinas mor sa...

Hvor er det fint !
Og hvor er du gavmild :-)

Hege sa...

Veldig søtt. Hadde jeg bare fått jenta mi til å bruke sjal... Men det meste klør ;)
Synd at moren din vasket sjalet i maskinen...

Systro sa...

Vakkert, vakkert! Sikkert nydeleg på ei lita jente no i kjølege vårdagar! Skulle gjerne strikke mønsteret sjølv, mem er det ikkje vanskeleg med engelsk mønster? Kjenenr eg har skikkeleg sperre på det..

Fuglemamma sa...

Systro, jeg har bodd mange år i engelsktalende land, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg om vanskelighetsgraden, men min erfaring med alle salgs oppskrifter på engelsk, dansk, svensk osv er at trikset er å lære seg "faguttrykkene", som f.eks. rett, vrang, løs maske osv så skjønner man hva som skal gjøres. Flower Basket-oppskriften har dessuten mønsterdiagrammer som gjør det lettere å strikke fra "norsk". Hvis du vil prøve deg på det forklarer jeg gjerne nærmere hvordan man starter i opplegginga, som kan være litt triksete å lese på engelsk kanskje. Men det er også noen garnbutikker på nettet som gjerne oversetter engelske oppskrifter vet jeg.

Elisabeth sa...

Så vakkert! Herlig og dus rosafarge, synes den var nydelig. Regner med den ble godt mottatt :)

Ulla sa...

Smukt og mønstret er en klassiker.

Liisa sa...

Åh så snöpligt att tova ihop sjalen. Jag håller med om att det är ett trevligt mönster och jag har också stickat flera stycken som jag gett bort. Kanske man skulle ta och göra en till sig själv också? Fint till Lerke!

Charlotte sa...

Hei :) Takk for kommentar i bloggen min. Nydelig sjal! Jeg er så misunnelig på dere sjalstrikkere. Jeg har liksom aldri kommet meg i gang med det jeg, og ser for meg at jeg vil bli sprø innen jeg er halvveis. Men jeg drømmer å bli flink til det da...

Charlotte sa...

Hei :) Takk for kommentar i bloggen min. Nydelig sjal! Jeg er så misunnelig på dere sjalstrikkere. Jeg har liksom aldri kommet meg i gang med det jeg, og ser for meg at jeg vil bli sprø innen jeg er halvveis. Men jeg drømmer å bli flink til det da...

Line sa...

Å så nydelig det var!
For en heldig liten jente!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...