fredag 20. april 2012

Sjalets år

Jeg strikker. Litt. Jeg har bare ikke tid/inspirasjon/overskudd til å blogge om det, men jeg skriver stadig blogginnlegg i hodet og en vakker dag skal jeg vise frem den fine rosa tunikaen som Lerke har fått, og den lilla saken som straks er ferdig, og den nye kjolen jeg har på meg i dag. En dag. Men i dag skal jeg skrive noe om sjal.Jeg trenger å strikke noen fine gaver til noen fine damer. Og da tenkte jeg at det fikk bli sjal. Eller skjerf. Noe som går relativt raskt å strikke, samtidig som det er relativt spennende. Fine hullmønstre, for eksempel. Foreløpig har jeg kjøpt inn fire nøster alpakka/silkegarn fra Rauma som minner om Kidsilk Haze, to grå og to lyseblå. Jeg tenkte de kunne gjøre seg som et stripete skjerf i feather and fan-mønster, men så ble jeg usikker på om jeg heller ville strikke et stripete sjal med ensfarget blondekant nederst. Eller noe helt annet. Uansett, dette skal bli sjalets år. Eller halvår.

Hvis noen vil dele bilde eller oppskriftslink til sitt yndlingssjal hadde det vært koselig.

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så koselig at du strikker gaver til fine damer, det finnes nemlig så mange av dem. De er heldige som får en oppmerksomhet fra deg ;) Jeg er ikke noen sjalstrikker, så jeg håper at du får mange gode tips og bilder fra andre. Det er vel nesten bare jeg som ikke er med på sjalbølgen...

Jeg har forresten veldig lyst til å se de ferdige strikketingene dine - håper du får både tid, inspirasjon og overskudd til å blogge dem etterhvert.

Ha noen fine vårdager framover :)

frøken ij sa...

Det er ikke alltid inspirasjon til å blogge (eller strikke for den del) er tilstede. Men det skal jo være gøy og fordi man vil, så da får man heller ta en pause :)

Jeg har akkurat strikket sjalet Little shells, et veldig kjapt og greit sjal i grunnen.

Og tidligere i vinter strikket jeg Annis, som jo passer ganske fint vil jeg tro til garnet du har kjøpt. Mønsterbordomgangen er ganske drøye, men når det er unnagjort er dette også ganske raskt unnagjort.

Så har jeg akkurat strikket Hitchhiker, ikke et veldig pyntet sjal, men et perfekt vårsjal. Ypperlig som tvstrikk.

Flower basket er mønsteret på sjalet som jeg har brukt hele vinteren i mange år. Litt mer tidkrevende mønster, men helt klart fint det også.

Apropos stripet, Cladonia er et sjal med striper og fin blondekant. Har ikke prøvd å strikke det selv, men det ligger i køen min :)

Jeg vet ikke om du er på Ravelry.. du finner i hvertfall alle oppskriftene der, og flere tro jeg du finner om du bare googler dem også. Og er du på Ravelry så kan du jo kikke på favorittene mine, søk på sjal og du vil få opp en haug. Noen lettere, noen vanskeligere, noen spisse, noen rundere..

Lykke til, og ha en fin kveld :)

Fuglemamma sa...

Fantastisk, frøken ij! Cladonia var akkurat det sjalet jeg ønsket å strikke. Jeg har en Ravelry-konto og har lett etter sjal der, men dette hadde jeg ikke sett. Nå har jeg kjøpt oppskrifta. Tusen, tusen takk for tipset, jeg gleder meg!

Fuglemamma sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Liisa sa...

Bland randiga sjalar gillar jag den här - dream stripes: http://lilofil.canalblog.com/archives/2011/03/21/index.html
(finns på ravelry) en ganska liten sjal och trevlig att sticka

Annars är den sjalen jag själv använder mest min Icaros-sjal men feather and fan är aldrig fel!

Lycka till!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...