mandag 14. mai 2012

Glede er å gi

Jeg har skrevet før om det å binde relasjoner gjennom strikketøy. Det er utrolig koselig å gi bort noe jeg har laget selv, og enda koseligere når jeg ser at gaven blir satt pris på og brukt. Når man skal gi bort noe til en mottaker som helst ikke skal prøve strikketøyet underveis er det en fordel at størrelser og sånt ikke spiller så stor rolle. Og siden jeg ikke har magiske strikkepinner eller hjelpere slik enkelte andre strikkebloggere jeg vet om, er det også en fordel at gavene er relativt små. Sokker er fine sånn. Mens de strikkes kan de være med overalt, de tar ikke forferdelig lang tid og en strikket sokk er litt stretchy og kan passe de fleste. Og med selvstripende sokkegarn trenger man ikke en gang innpakningspapir.




10 kommentarer:

Elisabeth sa...

Sokker er herlige gaver, og med så fine farger er det fint med bare et bånd rundt :) Mønsteret i jakken jeg har strikket er som små bobler, strikkes 5 masker i én maske......

Losarinas mor sa...

Jeg holder også af at give gaver :-)
Jeg holder også af at få dem :-)
At give hjemme gjorte gaver, ER en særlig glæde :-)

Anonym sa...

Sokker er koselige gaver å gi bort. Fine var de også.

Charlotte sa...

Jeg elsker å gi bort hjemmelagede gaver. Har som mål å strikke gaver til alle barna jeg gir julegaver til. Ett år ga jeg sokker til alle i hele familien. Tenkte å prøve meg på det i år og. Problemet er vel bare at jeg har en enorm sokkesperre jeg har slitt med i mange år. Har så masse sokkeufoer her.... Er veldig glad i det fabelgarnet da. Syns stripene blir så fine! Har en del av det og så der gjelder vel å bite tenna sammen da :)

Fuglemamma sa...

Veldig imponerende Charlotte. Jeg har hatt sånne mål jeg også, men jeg oppdaget en førjul at jeg ikke trives med å strikke gaver under press, selv om jeg har skapt presset selv. Så nå prøver jeg å ha en mer "løs" plan om en gave av gangen. Disse sokkene var opprinnelig tiltenkt julegave til min far, men de havnet nederst i en kurv, og så ble de plutselig bursdagsgave til min bror i stedet. ;-)

Charlotte sa...

Jeg er enig! Julegavestrikking under press er aldri gøy. Er vel derfor jeg begynner så tidlig i år. For ønsket om å få det til er stort :) Grunnen til at jeg gjerne vil "tvinge" meg til å strikke sokker igjen er at jeg vet at jeg egentlig elsker å strikke det. Meeen... Går det ikke så går det ikke, da får målet vike :) Vet høsten blir hektisk. Skal ta litt påbygning via høgskolen så det blir en hektisk alenemorstilværelse blandet med full jobb, lesing, strikking og i det hele tatt. Er ikke sikkert det blir noe hjemmelaget i hele tatt... Hehe

Stines strikkeblogg sa...

Det er veldig kjekt å strikke til seg sjølv, men det er enda kjekkere å få strikk av andre!! :O) Flotte sokker!

Ha ein fin 17 mai!

Stine :o)

Jane sa...

Så flotte sokker :D

Det er du som har strikka Fuglemammas body til baby?

Er det mulig å få tak i den oppskrifta igjennom deg? Jeg veit den er i Myk start boka, men det er kun oppskrifta på bodyen jeg trenger.

Prøvde å se etter en mailadresse men fant ingen. :)

Fuglemamma sa...

Jane, jeg trodde jeg hadde svart deg men svaret må ha unnlatt å bli lagret av en eller annen grunn. Beklager det. I alle fall, jeg hadde i sin tid en hjemmeskrevet oppskrift på bodyen som jeg ga bort, og som May fikk bruke (og finpusse) til Myk Start. Men nå har jeg byttet datamaskin noen ganger og finner ikke oppskriftsdokumentet. May sin versjon i boka er dessuten litt proffere skrevet enn min oppskrift og kanskje lettere å følge. Jeg vil derfor anbefale deg å enten kjøpe boka eller låne den på biblioteket. Veldig hyggelig at du har lyst til å strikke bodyen. Jeg har skrevet noen poster om den hvis du er interessert i å lese, bare bla nedover i bloggen.

frøken ij sa...

Ja, det er kjekt å gi bort strikkegaver til andre. Jeg gav nettopp bort et par sokker til en venninne. Og når jeg besøte henne i går var de i bruk. Da er det gøy å gi bort strikk :D

Om jeg får ånden over meg (eller begynner i god tid) så gir jeg gjerne vekk strikk til jul, men jeg har ikke lengre noe mål om å gjøre det. Var et par år det ble for mye (selvpåført) stress. Så nå strikker jeg gaver når jeg vil. Akkurat ferdig med kjole/vest og et par sokker til ei lita prinssesse, og har ei lita ulljakke på pinnene til en lite prins. Slike gaver er kjekke! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...