onsdag 2. mai 2012

Klukka - jeg også

For mange år siden var dette en aldri så liten farsott på strikkebloggene jeg fulgte. Jeg er ofte seint ute til sånne selskap, men nå har jeg endelig blitt med i gjengen. En av grunnene til at det tok så lang tid var at jeg aldri klarte å bestemme meg for hvilken av de mange flotte fargekombinasjonene jeg likte best. Denne gangen gikk jeg til kildene, nærmere bestemt sendte jeg en epost til forhandleren Birgirsdottir og ba om forslag på fargekombinasjoner. Jeg ville også bestille den fine vinrøde genseren og de mønstrede strømpebuksene hun selger til Klukka, så da ble det sånn at jeg brukte disse fargene i mønsterborden. Både service, utsendingsfart og pris hos Birgirsdottir var meget imponerende. Anbefales!























Oppskrift: Klukka. Fås kjøpt bl.a. hos Birgirsdottir, og der selges også garn, genser og strømpebukser som passer til. På det ene bildet kan strømpebukseføtter med blå blomster skimtes. (Trøyen jeg har på meg på bildene er imidlertid ikke kjøpt fra Birgirsdottir, det er en ulltrøye fra Pierre Robert.)
Modifikasjoner: Jeg har strikket en annen mønsterbord enn i oppskrifta. Denne er hentet fra heftet Made by me som også forhandles av Birgirisdottir. I dette heftet finnes også oppskrift på en kjole som er identitisk med Klukka, bortsett fra at størrelsene er annerledes, slik at en L i Klukka-oppskriften har samme masketall som  en M i heftet. Jeg har også laget en noe dypere halsutringning enn i oppskriften.
Garn: Originalgarnet, Lett-Lopi. Dette er et islandsk tykt ullgarn, som er luftig og godt å strikke med, men nokså stikkete for en som har blitt vant til alpakka og merinoull. Det er fint til en kjole som skal ha noe under, men jeg tror ikke jeg ville ha brukt det til plagg som skal helt inntil huden.
Hot? Ja, både i betydningen varm og god, og fin. Jeg liker fasongen veldig godt, og ser slett ikke bort fra at jeg vil gjøre som oppskriftsheftet innbyr til, nemlig lage flere varianter på grunnlag av oppskrifta.

Kort sagt: Dette selskapet er verdt å bli med på!

12 kommentarer:

Elisabeth sa...

Nydelig Klukka! Så morsomt at du laget en til deg selv da... Jeg tenkte lenge på Klukka jeg også, men etterhvert kom flere andre strikkeprosjekter foran på lista. Jeg synes fremdeles den er veldig fin.. Nydelig mønsterbord, og fargene var flotte. Morsomt med strømpebuksen som hører til, ble liksom prikken over i`en ;) Kos deg i Klukkaen din!

Elins Strikkeri sa...

Skikkelig flott kjole du har strikka deg:))

Sassas mamma sa...

Stilig kjole! Synes fargene var veldig fine, og strømpebuksa var kjempekul :)

frøken ij sa...

Denne kikket jeg også på, den gangen "alle" strikket den.. Flott kjole, jeg likte fargene :) Og strømpebuksa var knall!

Så bra at du fant et sjal du likte blant forslagene mine. Ikke alle jeg har prøvd å strikke selv enda, men kanskje jeg får prøvd de etter hvert.. For mye å strikke og for lite tid ;)

Jeg synes jo rødfargen er fin, og som du sa så kler jeg den sikkert. Den bare føles ikke helt riktig.. Men jeg skal ha fargen i bakhodet, for jeg prøver å introdusere nye farger i klesskapet. Og den rødfargen her er helt klart lettere å finne enn den "riktige" knallrøde fargen (som stortsett blit litt for oransj eller litt for blå... sukk. Like greit å holde seg til lilla og grønt ;) )

Charlotte sa...

Jeg husker dillaen gikk :) Jeg er nok som deg, kommer ofte tuslende leeenge etter, hvis jeg kommer meg dit i hele tatt :) Det er så gøy at du blogger igjen!! :)

Losarinas mor sa...

Hvor er den fin !
dejlige farver og en flot facon.

Monstermønster sa...

Flott fargevariant du hadde valgt! Jeg husker også farsotten, jeg må innrømme at jeg ikke klarte bestemme meg på farger før jeg hadde glemt at jeg hadde lyst på strikkekjole. Men nå fikk jeg lyst på strikkekjole igjen som en avveksling til alle genserne.

mimouna sa...

Den ble fin. :)

Jeg kom aldri i gang med min den gangen "alle" strikket Klukka. Og nå hsar garnet blitt til noe annet. Jaja...

Glemte å svare angående det oransje sjalet: Det heter All About Love og er et gratismønster fra Ravelry.

Lena sa...

Den er så fin - og de strømpebukser er da prikken over i'et! Jeg har også strikket Klukka og det er en fin basiskjole der kan varieres i det uendelige. hmmm, fulgte dit link og er nu helt hooked på Snjor - nederdel...

hjemmemortil9 sa...

Åh så skøn denne model er ... det er ikke første gang du har lavet kjole/tunika til dig selv husker jeg - og du ser brandgodt ud i den! Smukt....

Anonym sa...

Nydelig klukka. Flotte farger du har valgt.

Fuglemamma sa...

Takk for ros, alle sammen. Frøken ij - jeg holder på med Cladonia nå, gleder meg til å begynne på blondekanten snart. Og så blir det kanskje mimouna-sjalet senere - det var i alle fall veldig fint, og din/kaninenes variant var kanskje den aller fineste.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...