tirsdag 8. mai 2012

Perfectly purple

Den lilla saken var ganske riktig et sjal. Nærmere bestemt sjalet Perfekt, designet av den danske strikkebloggeren Aalerusen, som også står bak bloggfarsotten Nessie. Og garnet er også hennes håndfargede KnitMe. Jeg kjøpte et kit fra henne, og kan anbefale både service, hastighet på utsendingen og garnet/oppskriften. 

Perfekt strikkes fra øverst i nakken, og det økes på hver eneste omgang, noe som innebærer at sjalet blir langt og ganske smalt. Et slags sjalskjerf som passer Perfekt til å tulles noen ganger rundt halsen uten at det blir for klumpete.


 Mønsteret er ganske enkelt, noe som kler det fargesprakende garnet. En kombinasjon av rillestrikk og glattstrikk, med noen hullomganger på slutten. Jeg la til noen få hullomganger ekstra, ellers gjorde jeg ingen endringer i oppskriften.


 Det mest spesielle med dette sjalet er uten tvil picotcanten som løper rundt hele sjalet. Morsomt når man strikker en picot i begynnelsen av hver pinne, litt mer anstrengende når man skal strikke en ny picot for hver maske som felles av på slutten. Men jeg ble da ferdig til slutt.


Her er et bilde av sjalet med modell. Men det blir ikke jeg som skal ha Perfekt. Etter at jeg hadde strikket litt på det merket jeg at dette ikke var mitt sjal. Det skjer ganske ofte når jeg strikker sjal. Etterhvert som jeg blir kjent med det oppdager jeg at akkurat dette sjalet er ment å tilhøre en bestemt person. Sjal har en personlighet, rett og slett, og denne utgaven av Perfekt skal pakkes ned i gaveskuffen min med en bestemt person og en bestemt anledning i tankene. Det kan hende jeg lager en ny versjon til meg selv på et eller annet tidspunkt, for mønsteret var som sagt veldig trivelig og lettstrikket.











Oppskrift: Perfekt, designet av Julia Zahle. Kan kjøpes på Ravelry eller fra bloggen Aalerusen.
Garn: Julias KnitMe håndfarget merinoull. Omtrent samme tykkelse og garnkvalitet som Nøstebarns 2-tr merino.
Pinner: 4,5 mm rundpinne i Ibenholt - den sprakk forøvrig litt etter at dette sjalet var ferdig.
Hot: Ja, en morsom oppskrift og et trivelig garn. Og så håper jeg at den tiltenkte mottakeren blir fornøyd når hun får det en gang.


5 kommentarer:

Tilonino sa...

Så fint det var, og det gjorde seg med både hullene i mønsteret og picot kanten rundt det hele :)
Nydelig farge også :)
Ønsker deg en fin uke :)
Klem fra Tine

Losarinas mor sa...

Hvilke særlig følelse at kunne mærke, at det du strikker ,til dig selv, viser sig at være til et andet menneske. En dejlig glæde :-)

Elisabeth sa...

Det ble virkelig fint. Jeg liker sjal som er lange og smale, da kan de danderes så fint rundt halsen. Fine farger i garnet, og kvaliteten høres god ut. Heldige mottager som får gave fra deg :)

Lena sa...

Absolut - det er vældig fint. Smukke farver.

Charlotte sa...

Det ble kjempefint! Så kule farger! Jeg hadde ikke fått med meg nessie jeg da.. Det kom rett på to do- lista mi... Elsker all inspirasjonen man får i bloggeverdenen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...