onsdag 6. juni 2012

Reinkarnasjon

Jeg nevnte i et innlegg tidligere at mamma har vært uheldig og tovet et sjal jeg strikket for noen år siden. Uspunnet alpakka rundt silketråd tover til opplysning veldig mye, og veldig lett. Mamma foreslo at jeg kunne lage et sitteunderlag til Lerke av restene, og på mandag skred jeg til verket. Her er et før-bilde:



















Selv om sjalet er tett tovet går det enda an å skimte Flower Basket mønsteret. Jeg hadde funnet frem litt forskjellig restegarn fra kurven min for å finne ut hva som passet best sammen. Lerke ble litt bekymret rett før jeg satte i gang. "Mamma, skal du klippe i stykker sjalet? Jeg vil ikke at sjalet skal dø!" Jeg beroliget henne med at sjalet ikke skulle dø, det skulle bare få et nytt liv som sitteunderlag, og det syntes hun hørtes veldig fint ut.

Det jeg gjorde var å klippe opp langs midten av sjalet, og deretter la jeg de to tverrsidene mot hverandre slik at det ble et rektangel, og sydde sammen så tett og pent jeg kunne med rosa alpakkagarn i nesten samme farge som sjalet. Stingen jeg brukte lærte jeg på barneskolen. Jeg vet ikke hva de heter men de er mye brukt til kantsting. Det ga en fin sammensying på midten, og så brukte jeg samme type sting med dobbel tråd i kontrastfarge langs hele ytterkanten av rektangelet. Der brukte jeg mørkerosa PT2. Til slutt broderte jeg på navnet til Lerke i mørkerosa og grønn PT2 med attersting, også laget jeg en liten sommerfugl på frihånd med attersting og mine to første franske knuter ytterst på følehorna. Jeg er ingen dreven syerske så jeg var ganske fornøyd med at jeg fikk til akkurat det. Egentlig hadde jeg tenkt meg flere sommerfugler, men jeg rakk ikke det i denne omgangen. Lerke skulle nemlig bruke sitteunderlaget på fjelltur med barnehagen i dag. Her er det ferdige resultatet så langt:




















Som en siste liten prikk over i´en tvinnet jeg en snor i rosa og grønn PT2 og sydde fast slik at sitteunderlaget kan rulles pent sammen og puttes i sekken.


9 kommentarer:

Charlotte sa...

Hælle... Skjønne lille Lerke som var redd for sjalet... Sitterunderlaget ble veldig fint. Ikke rart hun ville bruke det med en gang! Jeg har ikke hilst på Buster før, men han er jo en skikkelig sjarmør jo!

Sassas mamma sa...

Helt enig med Lerke som syntes det hørtes fint ut med nytt liv som sitteunderlag :) Det ble jo kjempefint også!
Buster og de andre fra Dunderly var nytt bekjentskap for meg også. Bøkene ser kjempekoselige ut, så det vanker nok noen av disse på 2-åringen etterhvert ja :)

Losarinas mor sa...

Så kom der noget godt ud af et rigtigt ærgerligt uheld.
Dejligt :-)

Hege sa...

Ble kjempefint! Er så flott med gjenbruk ;) Og jeg tipper Lerke var veldig fornøyd :)

Systro sa...

Så stilig og praktisk! Ikkje noko problem når sjalet kan gjenoppstå som sitteunderlag!

duBedåre sa...

Uff da, så mye strikkejobb tova sammen til noe ugjenkjennelig... Godt du kunne redde stumpene og lage noe nytt og fint av sjalet!

Takk for kommentar på bloggen min, glad min kjepphøyhet kunne more deg i dag. Man ligger som man reder!

Ha en strålende dag!

Lena sa...

Det var en god ide (altså ikke det med at filtre sjalet:-)), men Lerke har da fået et fint lille tæppe. Super ide!

Elisabeth sa...

Det ble et kjempefint sitteunderlag. Så bra at det gikk an å omskape et plagg som ikke kunne brukes slik det var mer....

Helle sa...

Så mye fint du lager. Har kikket litt rundt, og kommer garantert tilbake. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...