søndag 28. oktober 2012

Halloween - en tradisjon under utvikling

Som jeg skrev om i fjor - Fuglefamilien har omfavnet Halloween. Og siden dette er en feiring helt uten etablerte tradisjoner i noen av de voksnes familier står vi fritt til å lage våre egne. Siden selve dagen i år faller midt i uka, og kommer til å bli litt amputert av at Hauk har spilletime og jeg har et langt møte, har vi startet feiringen i dag, med det viktigste og morsomste av alt, nemlig gresskar-dekoreringen. Selve prosessen skrev jeg om i fjor (følg linken over for trinn-for-trinn-bilder). Her er årets resultat:





















Gresskaret med lange øyne og to hoggtenner foran er designet og skåret ut av Hauk, mens gresskaret med øyenvipper er designet av Lerke og skåret ut av Vandrefalken.

Årets gresskar var de fineste vi noen gang har fått tak i her i Tromsø. De var fra Berg gård i Sandefjord sto det på lappen. Ganske dyre, men til gjengjeld var de friske og ferske, og det inspirerte oss til å for første gang benytte innmaten til noe spiselig i stedet for å bare kaste den. Her skulle jeg selvsagt ha hatt noen før-bilder av den klisne og trådete guffa, men dere må dessverre ta til takke med etterpå-bildene og noen enkle oppskrifter som er basert på en blanding av nett-research og eksperimentering.




















Ristede gresskar-kjerner: 
Alle kjernene ble plukket ut fra trådene for hånd, og lagt utover en stekeplate med bakepapir. Litt research på nettet på forhånd avslørte at det er viktig å ikke skylle kjernene, da forsvinner også mye av smaken. Litt tråder kunne godt henge igjen også, men det meste ble fjernet. Noen skjeer smør ble klattet utover oppå kjernene, og så kjørte jeg saltkverna over en 6-7 ganger med grovt kvernet havsalt. Kjernene skal steke i ovnen på ca 150 grader i 40-50 minutter til de blir gyllenbrune og helt sprø. Smaker veldig godt, selv om jeg var skeptisk underveis. Før de ble ordentlig sprø var de nemlig ekstremt seige og tunge å tygge.





















Gresskarkake:
Denne kaken er laget på grunnlag av min yndlings-oppskrift på gulrotkake. I stedet for raspet gulrot har jeg brukt de orange trådene fra gresskaret samt litt raspet gresskarkjøtt som ble fjernet sammen med trådene, også har jeg lagt til litt mer krydder enn det jeg vanligvis bruker i gultrotkake.

4 egg
4 dl sukker
2 dl rapsolje (eller solsikkeolje)
6 dl gresskarinnmat
4 dl mel
2 ts natron
2 ts kanel
1/2 ts malt muskatnøtt
2 ts malt nellik

Pisk eggedosis først, bland deretter alle de andre ingrediensene i røra. Stek kaken på 180 grader i ca 1 time. For mønster: Klipp ut øyne og munn av papir og legg oppå kaken før du drysser melis over.

Kaken ble spist til dessert mens hele familien så animasjonsfilmen A Nightmare Before Christmas. Lerke gikk jublende til sengs etterpå mens hun sang "This is Halloween, this is Halloween..."

Og enda er ikke moroa over. På onsdag blir det knask eller knep, og både ungene og Vandrefalken har kostymene sine klare. De har plukket diverse rekvisitter fra utkledningskassen og piffet opp med bl.a. en gammel morgenkåpe og Vandrefalkens vinterfrakk. Og selv om jeg går glipp av den dagen får jeg også sjansen til å kle meg ut neste helg, for da blir det Halloween-fest for klassen til Hauk. Jeg skal være med å arrangere festen og man kan vel si at jeg grugleder meg...;-)




11 kommentarer:

Losarinas mor sa...

Det lyder rigtig hyggeligt ! Dejligt at I sammen kan skabe jer en masse nyde traditioner:)

Fuglemamma sa...

Og nå har jeg gresskar-kake i matpakken også. Nam!

Huldr sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Huldr sa...

For noen flotte gresskar!

Er nesten ny leser her (jeg har nok vært innom en gang før), men ble så glad av å lese om feiringen deres at jeg følte jeg måtte kommentere. Kjempefint å lage egne tradisjoner rundt Halloween. Og morsomt at dere viser A Nightmare Before Christmas for ungene. Den er fantastisk! :)

tanterne sa...

Det ser så fristende ud.

Jeg har desværre kun den erfaring med at græskar synker sammen, og bliver rigtig grimt op et par dage. :-/
Jeg håber jeres kan pynte længere.

Fuglemamma sa...

Hei Huldra, og velkommen til bloggen, det er veldig koselig at du kommenterer. Jeg tror Halloween kommer til å bli en mer etablert tradisjon år for år, og at vi som er voksne kan velge å fylle den med det vi ønsker. Det er fint med en lysfest ved inngangen til mørketida, og utkledning og spøkelser og grøss og gru trenger ikke være noe negativt kjenner jeg. Lerke hadde bedt pappaen om å lese noe skummelt for henne etter at hun hadde sett A Nightmare, bare for å forlenge fryden. ;-)

Fuglemamma sa...

tanterne, våre gresskar har pleid å stå seg i alle fall en uke eller to, også de som i utgangspunktet var nokså råtne. Men jeg har erfart at hvis de først fryser, og så tiner opp igjen, da "smelter" de og faller helt sammen. Vi har frost her når og den er meldt å holde seg hele uka så jeg satser på at gresskarene nå er frosne og forblir frosne, selv om de skal ha telys inni seg.

Elisabeth sa...

Her snakker vi forberedelser :) Morsomt med gresskar, vi har gjort det før. Men vi må så langt avgarde for å få kjøpt slike, gjerne både med båt og bil. Frister veldig fordi ungene elsker å pynte til Halloween.

tanterne sa...

Du har da ret Fuglemamma. Det er frosten der gør det. Vi har kun frost om natten, om dagen tør de op igen...

Hege sa...

Flotte greskar!
Vi har ennå ikke tatt inn over oss denne Halloween feiringa...
Vi bor litt grissent til så det å gå knask eller knep for å få seg litt godteri blir en tur på mange kilometer ;)
Men syns tanken din om en lysfest er fin så kanskje vi gjør det om til det etterhvert.
Og A Nightmare Before Christmas er jo bare herlig!

frøken ij sa...

Er i utgangspunktet ikke så glad i Halloween, men akkurat der er vi jo forskjellig ;) Synes det er fint at man kan lage sine egne tradisjoner rundt høytidene, både de etablerte og de nyankommende :)

Ha en flott helg og kos deg med Halloween-fest :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...