lørdag 20. oktober 2012

Vinterlys i grått og lyseblått

I natt kom den første snøen til byen min i nord. Våt, slapsete snø falt med ujevne mellomrom hele dagen fra en grå himmel. Lyset ble også vinterlig. Sånn litt slitent, gråhvitt vinterlys. Det er noe mildt og tolerant og upretensiøst over det lyset. Jeg liker det, og jeg merket i dag at selv om den var både våt og sur hilste jeg vinteren velkommen som en venn. En god følelse å ta med seg inn i den lengste årstida vi har her oppe.

Den første vinterdagen er også en passende dag til å vise frem et mykt, varmt og godt sjal i vinterlysfarger. La meg presentere: Cladonia av Kirsten Kapur.



















Cladonia er det latinske navnet på reinlav. Fra Wikipedia: "Cladonia (cup lichen) is a genus of moss-like lichens in the family Cladoniaceae. They are the primary food source for reindeer andcaribouCladonia species are of economic importance to reindeer-herders, such as the Sami in Scandinavia or the Nenets in Russia.Antibiotic compounds are extracted from some species to create antibiotic cream. The light green species Cladonia stellaris is used in flower decorations."

Min Cladonia er halvsirkelformet, men ble mer som en halv oval ved strekking. Sjalet er ikke veldig langt, men langt nok til å surres to ganger rundt halsen.


















Jeg falt veldig for kombinasjonen av striper og blonder i mønsteret. Vanligvis synes jeg at hullmønstrede sjal gjør seg best i ensfarget garn, fordi fargeskiftene tar bort oppmerksomhet fra mønsteret. Men her bidrar fargekontrastene tvert i mot til å understreke blondene.


















Fargene, som er mørk grå og den lyseste lyse blå, kommer best frem på dette bildet.


















Faktaboksen til slutt:
Mønster: Cladonia av Kirsten Kapur, se link lenger opp i innlegget.
Garn: Alpaca Silk fra Rauma. Består av 65 % baby alpaca, 10 % merinoull og 25 % silke. Garnet er spunnet slik at det minner ganske mye om Kidsilk, dvs at det er "pusete" og tynt, men samtidig mykere og mindre kløete enn mohair-garn kan være. Et veldig hyggelig nytt bekjentskap som jeg hadde vanskelig for å finne fakta om, selv på Raumas egen nettside. Garnet er kjøpt hos Husfliden i Tromsø.
Pinner: Nr 5, tror jeg. 
Hot? Jeg er veldig fornøyd med dette sjalet. Det ble mye finere enn jeg trodde på et tidspunkt mens jeg strikket det. Mønsterborden er nydelig, og den strikkede løkke-kanten er prikken over i´en.
Til hvem? Jeg tror at jeg skal beholde dette sjalet selv, men jeg vil ikke ta det i bruk enda. Det skal spares til en spesiell anledning, og da skal jeg gi det i gave til meg selv.

11 kommentarer:

Monstermønster sa...

Reinlav, da lærte jeg noe nytt!

Nydelig sjal, og jeg fikk lyst til å teste nytt garn.

Første snøen er litt magisk, litt sånn- oi! det kom sånn hvitt i år og!

Elisabeth sa...

Her var striper og blonder en nydelig kombinasjon. Og sjalet i seg selv ser litt rent og vinterlig ut, det passet jo fint på første snødagen:)

Ulla sa...

Hvor er det flot. Garnet lyder meget lækkrt.

Jeg skal nok poster billeder af quiltning af mit I Spy senere.

Losarinas mor sa...

Hvor er det et smukt sjal !
At byde vinteren velkommen, tror jeg vi er nød til at gøre- det nytter ikke at vi går og er sur på den- den er alt for lang til at gå at være sur :)

Lea sa...

Dejligt.

mimouna sa...

Nydelig sjal, og så lærte jeg noe nytt om reinlav også. ;)

Litt tidlig med snø, men det hørtes i grunnen kjekt ut med vinter. Bytter gjerne bort vestlandsregnet med litt snø!

God søndag!

Liisa sa...

Vilken fantastiskt fin spetskant på en jättefin sjal. Jag tror att du kommer vara jättefin i den när du väl använder den.

Lena sa...

Hvor er det smukt! Du må ikke vente for længe med at tage det i brug - det er alt for fint til ikke at blive brugt.

SILKESAUEN sa...

Vakkert, vakkert! Eg fekk assosiasjonar til islandske sjal då eg såg fotoet, kanskje på grunn av dei fine naturfargane du har valt?

Alpaca Silk frå Rauma er ukjent for meg, vart nysgjerrig.

PS: Hjarteleg takk for omtanken for meg på bloggen! Som du ser: I am back!

Fuglemamma sa...

Takk for gode ord. Og fint å se at du er tilbake Silkesauen! Jeg er jo en veldig opp-og-ned-blogger selv også. Nå håper jeg å holde oppe koken en stund før det, sikkert, blir stille igjen...

Systro sa...

Til å spise opp! På fjellet for nokre veker siden lyste reinlaven i mot meg, rart at ein så sart farve kan vere så intens! Kos deg med sjalet!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...