fredag 2. november 2012

Kiss and make up, eller risikere alt?

Øv altså, som man sier på dansk... Dette er sjalet jeg holder på med nå. 2 forskjellige plasser i mønster-rapport 13. Jeg er i rapport 17 nå. Ganske mange masker å rekke opp, hvis jeg skal gjøre det. Og mønsteret er fryktelig vanskelig å plukke opp. What to do?





















Øv nr 1: Her har jeg sluppet en maske og strikket i raden nedenfor uten at jeg har merket det. Det innebærer at det ikke er fare for at sjalet rakner, men det har blitt et ganske synlig for stort hull, som sikkert blir enda mer synlig når sjalet skal strekkes.

Mulig "kyss": Jeg ser for meg at jeg kan bruke en heklenål, rette opp masken, og deretter sy opprettingen fast med en ekstra tråd på vrangen.





















Øv nr 2: En løkke av garnet har blitt trukket ut. Sannsynligvis har en pinne hektet seg i strikketøyet mens det har ligget slengt i sofaen. (Ja, jeg skal lære meg å alltid legge det på plass i posen...) Jeg har prøvd å strekke utover maskene igjen men det går ikke.

Mulig "kyss": Jeg tenkte jeg kunne dra hele løkken gjennom noen masker på baksiden, og etterpå feste den ved å sy den fast med en ekstra tråd på vrangen.

Hva ville du ha gjort?

6 kommentarer:

Losarinas mor sa...

De nemme løsninger:)
Jeg havde ikke trevlet det hele op.
Men..Du vil måske se fejlene hele tiden, fordi du er så dygtig til at strikke disse indviklede sjaler.

Linda Aasan sa...

Ja til juksing, sier jeg. I hvert fall er det verdt et forsøk, for hullstrikk er ikke lett plukke opp, nei. En mulighet er å ta en veldig tynn pinne, eller en butt nål med tråd, og tre gjennom maskene på raden under feilen FØR du rekker opp. Så slipper du å plukke opp, i hvert fall :)

Elisabeth sa...

Jeg hadde valgt begge kyssene. Ikke tale om at jeg hadde orket opprekking av noe slikt :)

Fuglemamma sa...

Godt å høre at det er flere som heller ville ha jukset. Rådet ditt var ellers godt, Linda, men etter å ha strikket 5 omganger med nupps/bobler er det i alle fall ikke aktuelt å rekke opp kjenner jeg... Til gjengjeld har jeg endelig klart å rette opp den nederste feilen ved å dra i maskene rundt. Skikkelig dagslys gjorde susen. Bare 8 omganger igjen nå, hvorav 2 med nupps. Gleder meg til å bli ferdig, det ble en nervepirrende opplevelse dette sjalet.

Systro sa...

Vert spanande å sjå ferdig resultat. Ja, juks i veg!!! Og eigentleg er det vel ikkje juks heller, å rette opp småfeil på enklaste måte?

mimouna sa...

Det er lov å jukse litt, og ofte er det kun du selv som ser feilen etterpå. Høres ut som du har funnet greie måter å fikse det på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...