søndag 2. desember 2012

En slags adventskalender - Strikk på Svalbard nå og før

Inspirert av Liisa på strikkebloggen Stick og brinn, som har en FO-adventskalender i desember, skal jeg prøve på litt adventsnedtelling jeg også. Et ferdig prosjekt hver dag rekker jeg definitivt ikke. Men jeg tenkte jeg skulle prøve på en liten strikkehistorie hver dag, eller så mange dager jeg får det til.

Den første og andre luken kommer her, og er hentet fra Langtårbyen, eller Longyearbyen, hvor jeg var så heldig å være for første gang i forrige uke. Nå i slutten av november har Longyearbyen hatt mørketid i over en måned allerede. Og mens mørketid er noe jeg er vant med fra Tromsø, så er mørketida på Svalbard tross alt noe helt annet enn i Tromsø. Vi har noen timer med dagslys hver dag, selv om sola ikke titter over horisonten. På Svalbard er det virkelig polarnatt. Men til gjengjeld var det fullmåne mens jeg var der. Jeg strevde lenge med å stille inn kameraet for å fange det trolske lyset og fjellene som duvet frem fra det. Jeg lyktes nesten, men ikke helt, og hadde nok egentlig trengt et bedre kamera og et stativ for å få det til. Her er mitt beste forsøk, tatt like ved Hotell Spitsbergen:




















Anledningen min for å være på Svalbard var en konferanse om Nordområde-forskning. Et svært relevant og viktig tema for meg, men så var det altså på Svalbard, og for å komme dit må man fly. Jeg er som tidligere nevnt ikke så glad i å fly, men denne gangen gikk det faktisk fint. Jeg hadde nemlig utstyrt meg med en hemmelig lykkepille - et helt nytt, ganske komplisert og dessuten svært vakkert strikketøy. Det holdt tankene mine samlet og kroppen rolig både på vei til og fra Svalbard, og hjalp meg også å lytte og samle tankene under det ganske lange og omfattende konferanseprogrammet. Luke nummer 1:




















En liten kulturhistorisk smakebit fra Svalbard ble det også tid til. Blant annet besøkte vi Svalbardmuseet, og denne modellen av ei fangsthytte hvor det for ca hundre år siden bodde en familie med mor, far og to barn. Det yngste ble født i fangsthytta. Det som fascinerte meg mest var de små tingene. Geværet på spikeren over senga, en livsnødvendighet hvis man plutselig fikk isbjørn på besøk, sammen med den lille dukka, porselenskoppene ved vinduskarmen og naturligvis masse strikketøy for å holde varmen. Legg merke til den tidlige varianten av Nøstebarns hjemmestrikkede ullundertrøye! Luke nummer to:






















Og siden det er tid for ønskelister skal jeg også komme med et lite ønske, nemlig flere kommentarer fra de som er innom og leser her. Hvis du har blogg vil jeg også gjerne komme på gjenvisitt. Hvis jeg også får noen nye faste lesere eller følgere blir jeg ekstra glad.

Ha en fin ny adventsuke alle sammen!

11 kommentarer:

Elins Strikkeri sa...

For ein koselig historie! Eg har lenge hatt ønske om å få reise til Svalbard, kanskje ein gang..... ønsker deg ei fin adventstid:))

Losarinas mor sa...

Mørke hele dagen...Dét må virkelig være svært ! Og tak for din advents historie:)
Jeg ser også de små ting, når jeg er på museum:)

SILKESAUEN sa...

Ja, tenk å vere i denne fangsthytta med eit nyfødd barn! Fin formidling av deg å vise desse fotoa. Svalbard og strikk må vere ein perfekt kombinasjon!

Eg vart veldig nysgjerrig på det vesle, kvite strikketyet ditt med fletter på! Har nemleg flettestrikk-feber for tida ... gler meg til du vonlegvis viser fram meir etterkvart :-)

Fuglemamma sa...

Elin: Jeg har aldri vært på Svalbard før, selv om det egentlig er nærmere Tromsø enn Oslo. Det var definitivt verdt besøket, og jeg tror nok at jeg skal tilbake. Helst i mars/april når lyset er tilbake, selv om mørket og fullmånen skapte en helt egen stemning som jeg heller ikke ville ha vært foruten.

Losarinas mor: Mørke hele døgnet er virkelig noe helt spesielt. En fordel med å ha opplevd det var i grunnen at mørketida "vår" her i Tromsø blir mye, mye lysere. ;-)

Silkesauen: Det hvite strikketøyet er faktisk ikke vanlig flettestrikk men strukturstrikk med flytting av bare en og en maske. Det blir veldig delikat og lekkert. Jeg skal vise det nærmere frem i løpet av desember lover jeg.

Lea sa...

Jeg læser altid med, og holder meget om dine historier fra N. Norge naturen og hvilke udfordringer og muligheder den giver jer. Du kan fiske i bækken og andre oplevelser som du tidligere har beskrevet. Jeg din bog og strikker en omslagsbody, den er fin.

Hege sa...

Svalbard står på bucket lista mi - Må bare overtale mannen først ;)
Flotte bilder. Bruker også å se etter strikkeplagg og handarbeidsutstyr når vi er innom museumer.
Ha ei fin uke :)

Fríða sa...

glæder mig til at fölge din desember-dagbog/kalender, dejlige billeder fra museet på Svalbard, og jeg kigger altid også efter de hverdagsagtige tingene når jeg er sådan et sted.
kh.fra Island
Frida

Snertne sneller og små nøster sa...

Så koselig kalender du gir oss :-) Nydelig strikketøy på pinnene i museet :-D

Ha det godt - klem Siv

Linda sa...

Sjovt (som i mærkeligt) at de har malet rummet i den kolde blå farve - eller var der bare ikke tradition for at male i andre farver dengang?

Dejlige billeder!
kh Linda

Anonym sa...

Hej - hermed kommentar fra Danmark..
Jeg læser med glæde din blogg og inspireres både af dit fine strikk & beretninger fra vakre Nordnorge. :-)
Har vikarieret som veterinær i Tromsø en kort periode og du bor et af de vakreste steder i verden.....
Hilsen fra Hanne ( der ingen blogg har)

Siena sa...

Gøy å lese innlegget ditt fra Longyearbyen, også for en fastboende. Kom over bloggen din via et googlesøk ang. noe helt annet - nå skal jeg legge den til lista mi!
Hilsen eks-blogger og strikker

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...