torsdag 6. desember 2012

Luke 6: Nysnø i silkealpakka


Da er det klart for neste episode i det store sjalmysteriet. Først et lite nærbilde. Er det noen som kjenner igjen dette mønsteret mon tro?


Sjalet består av et ganske tett grunnmønster som strikkes fra nakken og utover/nedover. Deretter følger en mønsterbord med mye hullstrikk samt en rad med bobler eller nupps som det kalles på engelsk. Dette er et design-element som er hentet fra Estlandske sjal. Slitsomme å strikke, men det blir fint da.






Her er sjalet i all sin prakt. Det er strikket av ca 90 gram lace-garn, og ble "akkurat passe stort". Dvs at jeg ikke har husket på å måle det...





Enda et nærbilde for å studere den siste avslutende kanten nærmere. Etter nupps-avgangen er det nemlig en siste mønsterbord som tar opp igjen blomstermønsteret fra hoved-delen. Et slags ekko, kan man jo si. Legg også merke til avfellinga, som var litt spesiell og som ble gjort med dobbel tråd. Det ble veldig elastisk og fint, og jeg har håp om at spissene på dette sjalet skal holde seg litt bedre enn de har pleid å gjøre når jeg har strikket f.eks. Flower Basket Shawl som også har slike spisser.

Er dere klare for avsløringen?


















 


Oppskrift: Echo Flower Shawl av Jenny Johnson Johnen.
Garn: Drops Lace, som er en blanding av alpakka og silke. Helt fantastisk nydelig bløtt og blankt. Anbefales! Selges i hesper på 100 gram til litt under 100 kroner, et er et røverkjøp synes jeg.
Pinner: 4mm Harmony Wood rundpinne
Hot? Jeg er i alle fall veldig fornøyd, selv om jeg var litt i tvil underveis, jamfør forrige blogginnlegg om den skrukkete lille kluten...
Mottaker: Min mamma, som har rund bursdag om noen få dager. Jeg håper hun vil like det.










4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Veldig vakkert, og en utrolig omtenksom og fin gave til mammaen din! Legger også merke til stolene i spisestuen din. De ser fine ut. Hvilke er det? Leter etter nye stoler og det er så mye stygt på markedet :)

Snertne sneller og små nøster sa...

Nydelig! Og for en jobb det må ha vært å strikke det - et skikkelig tålmodighetsarbeid...

Ha det godt - klem Siv

Systro sa...

Kjempenydeleg! Sjal til mødre er er slager! Dette var fantastisk forseggjort også! Tipper ho vert glad og imponert!

Liisa sa...

Den är ju fantastisk! Gillar särkilt att blomman återkommer i spetskanten. Din mor blir nog överlycklig!
kram,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...