mandag 28. januar 2013

Fin gammel årgang

Jeg har vært i 90-årsdag i helga. For aller første gang faktisk. Det er jo ingen hverdagslig sak at familiemedlemmer blir 90. Jubilanten er en nydelig dame. Sprek, raus, gjestfri og alltid i godt humør. Det går gjetord om vaflene hennes, og jeg har mange ganger sittet i sofaen hennes med et eller annet strikketøy og fått ros for å være så flittig. 9 dager før Dagen gikk det opp for meg at denne flotte damen selvsagt burde fått et strikkesjal i gave fra meg. Jeg sjekket garnkurven, og fant siste rest av brunbeige Fin fra Du Store Alpakka. Jeg fant ut at hvis jeg skulle strikke noe raskt måtte jeg gå for dobbelt garn, og en gammel kjenning, nærmere bestemt Flower Basket Shawl som jeg har strikket mange ganger og som jeg vet gjør seg godt også i tykkere garn. Men likevel, når jeg skulle legge inn tid til blokking og reisedag hadde jeg bare 8 dager på meg. Kunne jeg rekke det?

 Den spede begynnelse, dag 1. Jeg startet med to nøster på 50 gram hver, og var spent på om det ville holde...

















Dag 3. Strikketøyet var med på basketballturnering og jeg holdt ett øye på Hauk på banen, ett på Lerke som turnet rundt på alle andre steder i hallen, og innimellom et halvt øye på strikketøyet. Det gikk fremover.
Dag 4. Tomt for garn. Dette var en søndag, så det ble en liten stopp i strikkeprosessen. (Jeg hadde forutsett garnstoppen og prøvde å kjøpe inn mer på lørdagen, men den langåpne garnbutikken var fri for Fin i riktig farge...)















 Dag 5, nytt garn kjøpt inn. Siden jeg hadde startet med opprekksgarn var jeg ikke overrasket over å ikke få tak i samme innfarging som det gamle. Forskjellen var merkbar, men heldigvis fant jeg også et bittelite nøste med det gamle garnet som jeg kunne strikke inn sammen med det gamle sånn at det ikke ble for tydelig i det ferdige resultatet.
Dag 6. Jeg multitasker med å lese fag sammens med strikketøyet...
































Jeg rakk det! Sjalet ble ferdig på dag 8, vasket og blokket, og fotografert på dag 9. "Modellene" på de neste bildene er en pianokrakk og et skap laget i mellomkrigsårene. Jeg har arvet dem fra mine besteforeldres hjem.



Nærbilde av blomsterkurvmønsteret og spissene. Jeg er virkelig veldig glad i å strikke dette mønsteret. Det er variert og morsomt. Det ferdige sjalet målte ca 160 cm fra spiss til spiss, og var kanskje 50-55 cm  høyt. Det passet fint til en liten og nett dame.




















Mønster: Flower Basket Shawl av Evelyn Clark.
Garn: 200 gram Fin fra Du Store Alpakka. Blanding av alpakka og silke.
Pinner: 5 mm rundpinne av ibenholt.
Hot? Jeg synes det ble veldig fint, selv om jeg var i tvil om det skulle bli for klumpete og tykt underveis. Jeg er nesten alltid det mens jeg strikker hullmønster, men blokkinga utretter mirakler hver gang.






15 kommentarer:

Elisabeth sa...

En vakker gave, og jeg er imponert over at du kan strikke et sjal så fort. Det er så mye mønster at man må nesten følge med :)

strikkedilla sa...

Nydelig sjal i flott farge. Så godt gjort å få det ferdig i tide.

Snertne sneller og små nøster sa...

Nydelig sjal :-) Kan tenke meg at jubilanten ble fornøyd med gaven sin :-D

ha ei flott uke - klem Siv

Systro sa...

For ei vakker gåve til ein 90-års jubilant! Imponerende tempo og gjennomført plan!!

Charlotte sa...

Wow! Så nydelig! Heldige damen :)

Lena sa...

En smuk gave!

Elins Strikkeri sa...

Nydelig sjal, flott gave å få:))

Ulla sa...

Smukt sjal og en god tanke.

Liisa sa...

Bra jobbat! Ger inspiration! Fin kombo av garn, kvalitet, färg och mönster.

Linda Aasan sa...

Imponerende tempo og flott sjal! Er alltid på leting etter sjal som funker med tykkere garn, og dette ble jo kjempeflott :)

Barwitzki sa...

Deilig gave,

Ha en fin kveld.

frøken ij sa...

Jeg er enig med de over: flott sjal og imponerende tempo! :)

hjemmemortil9 sa...

Årh men altså.... F A N T A S T I S K... sikke en gave at kunne give og at modtage! det må i den grad være dejligt! Du er godt nopk hard core at strikke det op på nærmest 7½ dag... kan sørme godt forstå du tidligere er blevet mødt med bemærkningen om at du er flittig; så smukt det blev! Håber nogen er klar på at strikke mig sådan en fantastisk gave når jeg engang når frem til min 90 års dag ;0)

Hege sa...

Nydelig sjal!
Tipper hun ble veldig glad for det!

frksnupp sa...

Deilig sjal, Flower Basket er et kjempefint mønster. Fin gave var det også. Ser for meg at det ble lekkert i Fin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...