onsdag 16. januar 2013

Nattens dronning

2012 var sjalets år, men det siste sjalet jeg strikket ble ikke strukket og fotografert før i 2013. Og da skjedde det selvsagt i siste liten, kvelden før det skulle overrekkes til en dame jeg er svært glad i og som har vært veldig viktig for meg i 2012 - nemlig den ene av de to veilederne som har hjulpet meg på veien frem til en doktorgrad. Nå er både disputas og fest vel overstått, og sjalet overlevert. Det festet til gjengjeld også på verandaen min natten før, og har blitt fotografert i blitzlys som ikke helt klarer å gjengi den vakre blå fargen korrekt.


























Dette sjalet er en stola, og det har blitt strikket både ved bassengkanten på Mallorca og i sofaen hjemme i nord. Konstruksjonen er sånn at man strikker to deler som til slutt maskes sammen på midten bak. Dermed blir spissene nederst like på begge sidene.




















Jeg har min vane tro ikke målt sjalet i ferdig versjon, men det må ha vært ca 45 cm bredt og 170 cm langt tror jeg. Mer enn stort nok til å tulle noen ganger rundt halsen, dandere pent rundt skuldrene eller som her, kle på en kjøkkenstol.


























Nærbilde av mønsteret. Det er altså tre forskjellige mønsterborder i sjalet. Den nederste bygger spissene, så kommer en omgang med nupps eller bobler som danner bueganger, og til slutt er det et enkelt bladmønster som danner hovedmønsteret i mesteparten av sjalet.





















Mønster: Whispering Lace. Gratismønster fra Garnstudio.
Garn: Drops Lace, som består av 70% baby alpakka og 30 % mulberry-silke. Finere kan det nesten ikke bli. Jeg strikket sjal til moren min av samme garn før jul, og etter en måneds bruk er hullmønsteret fortsatt markant og tydelig. (Ellers har jeg hatt erfaring med at alpakkagarn gir litt "utydelig" hullmønster-strikk etter litt bruk.)
Pinner: 4 mm Harmony Wood rundpinne.
Hot? Som sagt, dette er nattens dronning! Jeg synes i alle fall selv at både mønsteret og garnet var veldig flott, og jeg håper at mottakeren var enig.

Det grønne sjalet som jeg har blogget om tidligere ble forresten overrakt ved samme anledning. Det ble en kjempehit, mottakeren tok det straks på og det kledte henne veldig godt. Jeg har hele tiden visst at jeg skulle strikke noe til henne av grønn Kidsilk, men jeg hadde glemt hvorfor. Det viste seg at hun tidligere hadde kommentert et par pulsvarmere jeg hadde strikket av det garnet, og at jeg hadde gitt dem til henne. Så nå har hun et sjal som matcher - helt uten at jeg hadde planlagt det, i alle fall ikke bevisst.

10 kommentarer:

Monstermønster sa...

Gratulerer med overstått disputas, dr. Fuglemamma!

Flott gave til veileder, lekkert med så florlett strikk.

Hanne sa...

Gratulerer!! Det må være deilig å være ferdig!!

Nydelig, nydelig sjal! Litt av et arbeid vil jeg tro..

Guro sa...

Nyydelig!

Ulla sa...

Tillykke med ph.d. graden! Sikken nogle fine gaver til dine vejledere, drømmer om lignende fra mine ph.d. studerende ;-) . Hvad skal du nu?

frøken ij sa...

Gratulerer med gjennomfør doktorgrad! :) Veldig lekkert sjal, og en flott gave.

Elisabeth sa...

Først av alt: Gratulerer med doktorgrad! Nydelig sjal ble det også, virkelig nattens dronning. Tror slike gaver betyr mye, nå vet i alle fall veilederen din at du har satt pris på henne :) God helg!

Charlotte sa...

Gratulerer så mye!! :) Kjempefint sjal . Skulle ønske jeg var en sjalstrikker så jeg kunne tryllet fram sånne!

Liisa sa...

Vilka fantastiska gåvor du gav dina handledare! Stort grattis till avhandlingen. Må tomrummet som kommer efteråt fyllas med lugn och ro och mycket stickinspiration. Ta tid på dig att vila, det behövs efter en sådan utmaning!
klem

Lena sa...

har slet ikke fået sagt tillykke med den fine titel du har erhvervet dig. Godt gået! Det må være dejligt at have det overstået.
Smukt, smukt sjal du har strikket.

Snertne sneller og små nøster sa...

Gratulerer så mye med doktorgraden :-) Hva har du blitt doktor i da? For nysgjerrig til at jeg klarer å la være å spørre jeg vettu ;-)

Nydelig sjal - falt nok i smak til mottakeren :-D

ha det godt - klem Siv

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...