lørdag 9. februar 2013

Fin ny årgang

Da jeg var ferdig med å strikke sjalet til 90-årsjubilanten i beige Fin, fant jeg frem to strømpepinner nr 3 og fortsatte med samme garnet. Denne gangen strikket jeg til 90-årsjubilantens kommende oldebarn. Jeg syntes det passet at familiens aller eldste og familiens aller yngste kunne få varme seg fra samme nøste. Mottakeren av denne utgaven av Fuglemammas omslagsbody er enda ikke født. Derfor har bodyen ikke fått knapper enda. Jeg kan jo ikke risikere å sette i gang noe som ikke skal settes i gang enda...





















Oppskrift: Fuglemammas omslagsbody. Se linken over for mer informasjon om hvordan oppskriften ble til og hvor den kan fås kjøpt. Sokkene er Madam Møllers babysokker, fra boka Strikk til Nøstebarn.
Garn: 100 g Fin fra Du Store Alpakka.
Pinner: Strømpepinne nr 3

Jeg vet at mange synes det er vanskelig å forstå oppskrifta på denne bodyen. Derfor har jeg laget en liten trinn-for-trinn-beskrivelse av strikkeprosessen. Man begynner nederst på klaffen som skal være mellom beina, og strikker noen omganger frem og tilbake før man øker en maske i begynnelsen av hver pinne frem til man har riktig masketall. Derfra strikker man rett oppover til ryggen har riktig lengde (obs: lengdemålet som er oppgitt i oppskrifta inkluderer ikke klaffen, altså skal man måle fra der man har nådd fullt masketall). Når man har strikket hele ryggen strikkes det noen få omganger med riller på midten av ryggen. Disse danner nakken. Så felles nakken av, og bodyen strikkes videre i to deler, først høyre skulder og forstykke og deretter venstre.

Her er nakkemaskene felt av, og jeg har strikket litt videre på det høyre forstykket.





















Etter å ha fullført det høyre forstykket fortsatte jeg med det venstre. Merk at mens det høyre forstykket skal ha klaff mellom beina på samme måte som ryggen skal det venstre avsluttes før klaffen.

 Slik ser det ut når begge forstykkene og ryggen er ferdig strikket. Deretter skal ermene strikkes ved å plukke opp masker i sidene.
 Maskene plukkes opp ved å stikke pinnen inn under kanten på strikketøyet og trekke garnet gjennom.
 Dermed ender man opp med et strikketøy som ser slik ut før montering.
 Arbeidet brettes ved nakken og syes sammen på vrangen under ermene og i sidene. Merk at man syr sammen på den siden som ikke har skråkant, mens de skrå sidene skal kneppes.
Her viser bamsen til Lerke hvordan bodyen skal brukes: Venstre forstykke brettes først over magen og kneppes på innsiden.
Og så brettes høyre forstykke over og kneppes på utsiden. Samt at man knepper under rumpa. Bamsen har ikke så stor bleiestump at hun klarer å fylle klaffen...

Ferdig! (Bortsett fra knappene som sagt. Babyen skal bli fetter eller kusine til Lerke og Hauk, og blir etter planen født om en liten måneds tid.)



















12 kommentarer:

Systro sa...

Så nydelig! Kjekk oppskrift, ja kult med eit strikkeplagg som ber ditt namn! Korleis gjer ein det, da?

Fuglemamma sa...

Gjør hva da, Systro? Få navnet sitt på strikkeplagget, eller?

Ulla sa...

Den er så fin. Den skal strikkes som barselsgave engang, nåede aldrig at strikke den til mine egne.

Losarinas mor sa...

Synes tanken om at den nyfødte og den 90 årige- har strik fra dig og af samme garn- det er smukt og noget ganske særligt og fint.

Monstermønster sa...

Nydelig tanke med eldste og yngste har samme garnutgangspunkt. Sånt synes jeg er noe ekstra med.

Lea sa...

Jeg har med succes strikker den.
http://strikkerforlyst.blogspot.dk/2012/10/httpfuglemamma.html

Fuglemamma sa...

Så fin din body ble Lea, lekker detalj med den vide ermekanten.! Jeg synes det er veldig morsomt å se at andre strikker denne lille bodyen. Det må være fantastisk spennende å være strikkedesigner "på ordentlig" og ha masse forskjellige plagg som blir strikket på mange forskjellige måter.

Lea sa...

Den er strikket præcis efter din opskrift. Kun har jeg lukket med løse kanter i ærmerne.

Magnhild sa...

Liker veldig godt denne bodyen! Jeg har strikket et par eksemplarer selv, men har ikke fått den samme "effekten" etter knappene kom på som man kanskje kunne håpe på. Bodyen ligger klar i sykehusbagen og det har den gjort i en uke allerede. Her sitter jeg med småen fremdeles i magen og to uker til termin. Gleder meg uansett til å kle den på han når han endelig bestemmer seg for at han vil ut.

Elisabeth sa...

Så koselig at du tar fram denne bodyen igjen. Flott at yngste og eldste får plagg av samme garn :) Vet at mange er glad i omslagsbodyen din og veldig mange strikker den :)

Katrine sa...

Det første jeg tenkte her var: Den har jeg jo sett før! Etter litt snoking fant jeg ut at den finnes jo i min Myk start-bok. Så stas det må være for deg, å være med i en så flott bok! Denne må jeg nok strikke! Har for første gang kjøpt nøstebarnsull, så kanskje det må testes ut på denne :)

Fuglemamma sa...

Håper at babyen har tatt i bruk bodyen sin nå, Magnhild! Og Katrine, nøstebarnulla er kjempefin til denne bodyen og mitt egentlige førstevalg selv om Fin også er et nydelig garn. Garnet kjennes litt "tørt" ut men er veldig mykt og fint mot babyhuden synes jeg.

Jeg var gravid med Lerke da May Lerum jobbet med Myk Start-boka. Fuglemamma-bodyen var det første jeg strikket til den nye babyen, og når jeg blogget om den fortalte jeg også om hvordan oppskriften ble til mens jeg gikk gravid med Hauk. May sendte meg da en mail og spurte om hun fikk lov til å bruke oppskriften i boka, og det sa jeg ja til. Bildene som May har tatt av en bitteliten nyfødt en i bodyen er helt nydelige, og grunn god nok til å kjøpe boka synes jeg. I tillegg til alle de flotte oppskriftene.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...