mandag 4. februar 2013

The accidental scarf

I høst startet jeg på det som skulle bli en tunika eller kjole til en god venninne. Jeg kom litt lenger enn dette før julestria og disputasforberedelsene tok meg:




















Siden venninnen skulle komme på besøk i forbindelse med disputasen bestemte jeg meg for å vente med å strikke videre til hun hadde fått prøve plagget på. Det viste seg at fasongen ble litt feil. Vi ble enige om at skjørtet burde være videre nederst og smalere øverst for å sitte pent, særlig i kombinasjon med stripene som garnet danner. Dermed var det bare å rekke opp. Jeg vil understreke at dette var mitt valg, ikke hennes!

I forrige uke ble jeg sengeliggende med influensa. Etter den første dagen da jeg bare sov, gikk jeg over til å sitte i senga, og da fant jeg ut at jeg kunne gå i gang med å rekke opp kjolen. Hauk satt sammen med meg og hjalp meg å nøste. Plutselig spurte han om jeg var nødt til å rekke opp alt? For han skulle gjerne hatt dette som et skjerf? Det gjensto da ca 15 cm av skjørtet, og han demonstrerte hvordan det kunne legges to ganger rundt halsen som en slags løs tubehals.

Dermed plukket mammaen opp maskene igjen, strikket noen riller og vips: The accidental scarf var født:




Oppskrift: Nei. Dvs, utgangspunktet var denne tunikaoppskriften fra Garnstudio:
Garn: Estlandsk farget ull og grønn kidsilk fra Garnstudio.
Pinner: Harmony wood rundpinne nr 4,5
Hot? Jeg er litt overrasket over at den 10-årige sønnen tente på dette, men hvis han virkelig bruker det blir jeg knallfornøyd, og hvis han ikke bruker det lurer jeg på om jeg ikke skal sende det til venninnen sammen med kjolen når den en gang blir ferdig, for det var faktisk ikke så dumt.

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Disse småguttene våre kan jammen overraske, og det er morsomt hvis han kommer til å bruke halsen.
Kjolen blir nok også fin etterhvert, den så bra ut før den ble hals :)

Fuglemamma sa...

Ja, ikke sant, de har sine egne formeninger. "Slike skjerf er veldig populære nå, mamma!"

Jeg tror kjolen blir veldig fin til slutt, det er et nydelig garn. Jeg må bare få til en ok oppskrift først!

Elisabeth sa...

Og uglesettet jeg har strikket er oppkalt etter Rons ugle i Harry Potter. Designeren har laget både genseroppskrift og luen og vottene :)

Elisabeth sa...

Vi kan jo prate mer med hverandre når vi først er i gang: Rulleluene har en rullekant som stopper av seg selv. Helt suverent! Trenger ingen sting eller nåler for å holdes på plass ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...