søndag 26. mai 2013

Ullen videreføring


I anledningen sommeren i nord har jeg ryddet i kommoder og skap, ryddet vekk vintertøyet, vasket ulltøyet og lagt det meste pent og sirlig tilbake på plass. Jeg regner med at både regntøy og ulltøy kommer til sin rett igjen før det har gått alt for mange uker. Men noe har blitt for smått, og etter en vask hadde jeg en pen liten bunke som skal videreføres til noen andre ullunger i familien.






























Den beige jakken ble strikket i dobbel 2-tr merinoull fra Nøstebarn. Den har blitt litt hardt vasket en gang, og er deilig lodden og veldig varm. Opprinnelig strikket til Hauk da jeg var gravid med Lerke. Nå har hun brukt den hun også, men enda har den litt bruk igjen i seg. Buksa som ligger under er strikket i lanolingarnet til Nøstebarn såvidt jeg husker. Kjekt med lanolinullbukse til unger som sliter med å holde seg helt tørre om vinteren... Den grå jakken er strikket i Navia-garn, også den til Hauk. Den har flott vikingmønster på baksiden, og jeg bestemte meg for å la ungenes fetter arve denne nå selv om Lerke nok kunne ha brukt den i vinter. Den stripete ullbuksa ved siden av var i sin tid et ekte restegarnsprosjekt med litt av alt mulig i seg - både gotlandsk pelsull, alpakka, lanolingarn og diverse annet. Den er også det eneste plagget i denne bunken som er nytt nok til at det har blitt dokumentert i denne bloggen.

Nå er skuffene klare for nye ullgensere. Jeg har allerede en til Hauk på pinnene, og planene klare for minst en til Lerke også. Hva med ullbukser - bruker førsteklassinger det mon tro? Siden vi bodde i England det året Hauk var førsteklassing er jeg litt "fersk" på akkurat det med å ha førsteklassing i Norge.

4 kommentarer:

Monstermønster sa...

Kjekt når ting kan arves videre! Og jeg er svak for klær med historier i.

Joda, min førsteklassing brukte ullbukser.

Fuglemamma sa...

Jeg var redd for det... ;-) Da må det nok strikkes en sånn en også til Lerke.

Lea sa...

Du gør andre meget glade.

Elisabeth sa...

Fint med klær som går i arv. Førsteklassingene jeg har hatt hjemme her har brukt ullbukser, og det gjør også de jeg har på skolen vår. Både i 1., 2., 3. og gjerne 4. også ;) Ingenting slår ullbukser når det kommer til varme og passform.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...