søndag 23. juni 2013

A song of ice, fire and... wool! Island del 1

Jeg har vært på Island, og forelsket meg hodestups i både land og folk. Det må bli noen blogginnlegg av sånt, kjenner jeg. Og det første må handle om den flotte ull-ekskursjonen jeg ble tatt med på av Frida fra Fridas lille strikkehjørne. Hun var så snill og inviterte meg på rundtur som svar på mitt spørsmål om hva slags strikketing og garn man kunne/burde kjøpe på Island.  Og som den perfekte strikketur-guide stilte hun selvsagt i en nydelig hjemmestrikket jakke av plantefarget islandsk ull, med knapper av bjørkekvister.





















Turen startet med en kjøretur fra Reykjavik til fabrikkutslaget til den islandske garnprodusenten Alafoss. Det er de som produsererer Lopi-garnet som mange sikkert har erfaringer med. Utsalget deres ligger i en gammel fabrikkbygning, og jeg burde ha tatt mange bilder, men det glemte jeg rett og slett i iveren over alt de hadde å by på i butikken. Håndstrikkede islandske ullgensere selvsagt, men også mye annet fint i ull, og ikke minst alt det flotte garnet. Bilde av innkjøpene mine følger i et senere innlegg...

Etter Alafoss dro vi videre til Islands nasjonalmuseum hvor de hadde en utstilling av islandske strikkesjal og votter. Her husket jeg å finne frem kameraet. Bildene ble ikke de beste, men de gir i allefall et lite inntrykk av herlighetene:






















Alle sjalene er strikket av islandsk ullgarn i naturlige fargetoner. Frida kunne fortelle at det begynner å bli mangel på den brune og grå ulla fordi de hvite sauene visstnok har mer kjøtt, og det blir prioritert fremfor ullproduksjonen. Men jeg håper at noen av de i andre fargetoner får bli igjen...

Ull-ekskursjonen ble avsluttet med en hyggelig lunsj i museumskafeen. Jeg inviterer gjerne på gjenvisitt til Nord-Norge, Frida!

5 kommentarer:

Monstermønster sa...

For en flott tur, og så hyggelig å bli tatt med på ekskursjon!

Fríða sa...

tak selv for en rigtig dejlig dag. og jeg skal nok sige til når jeg kommer til Norge!
kh.fra Island
Frida

Elisabeth sa...

Dette så veldig spennende ut. Så heldig du er som ble tatt med på tur av hyggelige Frida :)

Elisabeth sa...

Om genseren jeg strikker: Jeg bruker Drops Alpaca Boucle til genseren. Den blir lett og myk, men garnet er ikke så godt å strikke med grunnet små løkker som pinnene hekter seg i :) Men jeg skal nok holde ut og få den ferdig. Bruker forresten ikke oppskrift, så dette kan bli suksess eller fiasko!

Liisa sa...

Fantastiskt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...