onsdag 26. juni 2013

... and all that wool! Island, del 3

Jeg har jo lovet bilder av innkjøpene mine fra Alafoss. Jeg kjøpte litt mer enn jeg egentlig hadde koffert-kapasitet til. En halv sau, eller noe sånt. Men det var jo så fint. Og så veldig, veldig... ull. Ikke noe silkemyk merino her i gården, men ekte islandsk saueull som var litt grovt og stikkete og som luktet ull. Jeg elsker sånt. Og så synes jeg at når man først er på Island så må man ha seg en ekte islands-genser, eller en såkalt lopipeysa. Å kjøpe en ferdigstrikket er litt for slapt for en strikker, så da ble det garn. Ikke hvilket som helst slags garn, men ekte islandsk plateull. Frida forsikret meg om at det ikke var vanskelig, og jeg gleder meg virkelig til å prøve det.



Oppskriftsheftet er fra 80-tallet ser det ut som, og damen som fant frem ulla til meg sa fra om at jeg nok burde justere litt for størrelsene, det var litt mer telt-fasong på genserne på den tida enn det jeg ønsker meg. Jeg valgte meg naturfargede nyanser i grått. Selvsagt. Jeg er en ganske grå dame hva strikkeklær angår.



Et sjal måtte jeg nesten også ha garn og oppskrifter til. Entråds naturfarget grått garn. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke kjøpte flere nyanser, siden det er så mange fine oppskrifter på flerfargede sjal i heftet. Men Alafoss har jo nettbutikk, så det blir vel en råd... ;-)

7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Nydelig fangst :) Plategarnet er greit å strikke med, må bare brukes med litt forsiktighet så man ikke drar det fra hverandre under strikking. Blir nok en fin genser på deg, og ikke minst sjal!

Lena sa...

Det lyder som en skøn tur til Island - på alle måder. Dejligt garn du har fået med hjem. Jeg har også prøvet pladegarnet en enkelt gang - det knækker let, men er også nemt lige at sno sammen igen, så det er ikke så galt og man vænner sig til det.

Mette sa...

Jøss, artig fasong på dei nøstene der. Klart ein må ha med seg ekte islandsk ull heim. Lukke til med genser og sjal.

Linda Aasan sa...

Så morsomt å lese om Islandsturen din, og masse flotte, fristende bilder! Og fristende garn, selvfølgelig... Lurer på om platelopien lar seg kombinere med all evilla-plateulla jeg har, tro? Det kunne blitt fint :)

Systro sa...

No vert det mykje koselig strikk for deg framover! Slike sovuenirer er bra, ja!

Liisa sa...

Det är lätt som en plätt att sticka med plötu lopi. Och härligt! Jag har samma häfte! Och sjalboken är verkligen att kap! :) ska bli kul att se vad du stickar av det!

Helene sa...

Den sjalboka er fantastisk! Yndlingssjalet mitt er der, Hyrna Herborgar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...