mandag 24. juni 2013

Fra torvhus til skyskrapere. Island, del 2:

Når jeg er ute og reiser tar jeg alltid bilder av hus. Jeg synes det er fascinerende å se hvordan folk lever og har levd. På nasjonalmuseumet i Reykjavik snakket Frida og jeg om hvordan islandske kvinner har sittet og strikket votter og sjal i tynt, tynt garn til tross for at mye av dette arbeidet må ha foregått innendørs i lite lys. Frem til forrige århundre bodde nemlig de aller fleste islendinger i hus laget av torv, drivved og stein, med svært få og små vinduer. Et av de eldste gjenværende torvhusene finnes på gården Keldur, som jeg besøkte som del av en geografisk ekskursjon utenfor Reykjavik.


Huset var bygget med torv nederst. Som regel bodde dyra i første etasje, mens andre etasje var sove- og oppholdsrom for folk. Vi fikk ikke komme inn på Keldur, men jeg vil tro at andre etasjen kan ha vært litt lik dette rommet som sto gjenskapt inne på nasjonalmuseumet:
Som dere ser, både rokk og karder og garn lå fremme som en viktig del av en typisk husholdning ved forrige århundreskifte.



På Keldur var det også et lite torv- og steinhus til dyra utenfor tunet. Jeg tror kanskje dette huset fortsatt var i bruk. I alle fall var det noen potensielle innboere på markene rundt:


Bæ, bæ, lille lam, har du noe ull til meg?


I dag finnes det få gjenværende torvhus å se på Island. Dels fordi disse husene var avhengig av kontinuerlig vedlikehold for å bli stående, dels fordi de mer verdigfulle byggematerialene som tre og vinduer har blitt resirkulert og brukt til nye hus når de gamle ikke lenger var i bruk, og dels har også disse husene blitt forbundet med fattigdom og skam, ikke noe man har sett poenget med å bevare for ettertida. Men også i dagens Reykjavik kan man finne store bygningsmessige kontraster:






2 kommentarer:

Hege sa...

Flotte bilder!
Likte spesielt godt de små "hobbit" husene ute på enga ;)

Helene sa...

Torfbær/torvbyer <3
Disse "husene" ble nemlig ikke kalt hus, men byer. Som oftest fantes det flere hus/rom bygd sammen ved hjelp av innvendige/underjordiske ganger.

Har vært inni en del av dem rundt omkring på Island, og enkelte er som en ordentlig labyrint med trange ganger og overraskende rom underveis. Noen rom ser ut som et helt vanlig rom i et helt vanlig hus, mens andre er ut som et muldvarphi. Det er veldig fascinerende hvordan de klimatiske utfordringene, sammen med tilgangen på bygningsmaterialer, eller mangelen på egentlig, har bestemt veldig mye hva slags gjenstander de har omgitt seg med inni husene. Veldig spennende!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...