torsdag 7. november 2013

Et lite stykke Norgeshistorie som kanskje ikke er så godt kjent?

Jeg har besøkt gjenreisingsmuseet i Hammerfest. Det ble et spennende møte med et stykke Norgeshistorie som enda er nokså nær både i tid og for meg i sted. Jeg kjente til den, men det gjorde likevel inntrykk å bli påminnet om noe som ikke har fått like stor plass i historiene om Krigen som endel andre ting.

I 1944 nærmet 2. verdenskrig seg slutten, og Sovjet gikk over grensen i nord og frigjorde Kirkenes fra tysk okkupasjon. Tyskerne besluttet da å tvangsevakuere hele Finnmark. 75.000 mennesker ble beordret til å reise fra hjem, husdyr og levebrød på svært kort tid. De fleste reiste med overfylte fiskebåter og skip som overhodet ikke var dimensjonert for så mange. Gamle, syke, kvinner, barn. De kom til Tromsø og til byer lenger sør, og ble innkvartert både i leire og privat hos kjente eller ukjente. Samtidig som de ble evakuert ble hjemmene deres brent ned og tettsteder og byer ble jevnet til jorden - ingenting skulle stå igjen etter okkupasjonsmakten når de trakk seg tilbake.

Så mange som 25.000 mennesker valgte å trosse evakueringsordren. De gjemte seg i gammer, koier og huler i fjellene. Dette er en rekonstruert slik hule. I slike krypinn overvintret hele familier, med små barn og til og med gravide kvinner. De måtte gjemme seg for tyske soldater og levde i uvisse for hva som skjedde med krigen i Europa og hvor lenge de måtte leve slik.






Som alltid har jeg hatt øynene åpne for strikketøy og håndarbeid. På den lille broderte duken står det "Ja vi elsker dette landet".
Til slutt en liten spørreundersøkelse: Hvor mange av de norske og skandinaviske bloggleserne kan si at de kjenner historien om tvangsevakueringen, brenningen og gjenoppbyggingen av Finnmark? Jeg synes det har vært altfor lite fokus på dette i historiefortellingene, og har mye å lære enda.





5 kommentarer:

Systro sa...

Fantastisk museum, sant? Hammerfest, min barndoms by! Far min var prest der i ti år, så ja, eg kjenner denne spesielle historia godt. Dei gjer seg ikkje så lett, finnmarkingene!! Det er eit veldig flott museum dei har fått til, eg vitja det i januar, då me var på filmpremiere i Hammerfest.

Fuglemamma sa...

Ja, da skjønner jeg at du kjenner historien Systro. Dette er mitt tredje besøk i Hammerfest. Jeg liker byen bedre og bedre. Synes du det hadde forandret seg mye fra du var barn? Det vil jeg tro?

Fríða sa...

jeg har i hvert fald aldrig hört om det för, men nu må det undersökes lidt.
kh.fra Island
Frida

Elisabeth sa...

Viktig hendelse som sikkert mange vet lite om. Jeg mener å huske at vi lærte om okkupasjonen av Finnmark på skolen, mulig fordi vi bor i Nord-Norge. Ellers så tror jeg de fleste elevene jeg har hatt siden jeg ble utdannet lærer i 1994 har lært en del om dette via bøkene til Grete Haagenrud om Sofie og Kathrine. Det er noen av de mest leste bøkene på skolebiblioteket hos oss, og det handler om søstrenes opplevelser i det okkuperte Finnmark, evakueringen og hjemkomsten. Anbefales :) Det gikk forresten en sterk dokumentar på Brennpunkt for et par år siden om noen som hadde bodd inni en liten hule under okkupasjonen. Det var en helt utrolig historie om hvordan menneskene der faktisk overlevde og klarte seg. Hulefolket het den, og jeg fant linken: http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11000511/05-04-2011. Sånn i tilfelle flere er interesserte :)

Liisa sa...

Tack för att du delar med dig av ett stycke historia som inte är så långt bort i tiden. Det är viktigt att inte glömma. Det som en gång var nära oas är idag verklighet för många andra människor. Jag hade inte hört talas om det du skriver om

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...