lørdag 2. november 2013

Lerke er klar for Galtvort






Som jeg alt har nevnt her i bloggen er Harry Potter en populær figur for hele familien. For tida er det minstemor og jeg som leser bøkene sammen - Hauk har for lengst gått over til lydbøkene innlest av Stephen Fry. En av de mange tingene jeg elsker med Harry Potter er at den veslevoksne, skolesmarte jenta får være heltinne. Lerke identifiserer seg veldig med Hermine, og til Halloween var drømmen å få kle seg ut som henne. Dermed måtte mammae leite i klesskapet etter passende råmaterialer til et Hermine-kostyme:




Utgangspunktet var en hvit skjorte tilhørende Hauk, et rødt slips med gullmønster tilhørende Vandrefalken (og sydd av meg til bryllupet vårt for 12 år siden!), en grå genser som egentlig har tilhørt min søster men som har blitt vasket for varmt og tovet til Lerke-størrelse, samt et grått skjørt, grå strømper og en lang svart hettejakke tilhørende meg. Det eneste jeg har kjøpt er fire nøster alpakkagarn i mørkerødt og gult.





Her ligger Lerkes Galtvort-uniform klar til bruk. Jeg strikket et langt Griffingskjerf med frynser, klippet V-hals på den grå genseren og sydde på pyntesting, samt heklet et lite våpenskjold av alpakkagarnet og sydde fast på hettejakken. Skjørtet ble faldet og knappene flyttet inn slik at det skulle passe til Lerke.





Lerke var så glad og kry. Som en liten ekstra prikk over i´en på antrekket fikk hun en Galtvort-pin innkjøpt av Vandrefalken på gavebutikken 9 og 3/4 - den ligger selvsagt på King´s Cross stasjon i London;-)


PS. Beklager elendig bildekvalitet. Innebilder på vinteren er rett og slett ikke noe særlig...

8 kommentarer:

tanterne sa...

Wow, Hun ligner jo én, der går i skole sammen med Harry Potter.

Fuglemamma sa...

Takk, tanterne. Det var morsomt å se henne, for jeg synes også det ble ganske likt.

Snertne sneller og små nøster sa...

Så fin hun ble - til og med hårsveisen stemmer :-) Artig å lage kostyme av sånn man har liggende, syns jeg :-D

God søndag - klem Siv

Liisa sa...

Snyggt!

Lena sa...

Sejt kostyme! Meget velligende Hermione!

Elisabeth sa...

Herlig jente :) Ligner veldig, så du har gjort en bra jobb.

Fuglemamma sa...

Takk Siv, jeg synes også det var veldig ok å lage kostymet av ting vi hadde. Hauk fikk også "hjemmesnekret" kostyme som ble veldig stilig og fryktelig skummelt. Skal se om jeg kan få tatt et bilde av han en dag. Håret var forresten fikset etter det gode gamle trikset med små fletter i vått hår dagen før.

Takk Liisa, jeg synes også hun er skikkelig søt.

Takk Lena og Elisabeth. Hun ble virkelig en liten Hermine ja. Og jeg tror hun er litt lik ellers også. Veldig glad i bøker i alle fall.

mimouna sa...

Så tøft kostyme! Veldig forseggjort var det også, og supert å bruke ting man alt har liggende. Hun ble jammen lik Hemine!

Klumpen liker også Harry Potter, så det er høytlesning på sengekanten for tiden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...