onsdag 4. desember 2013

4. desember: Lys imot mørketida







































Det er mørkt i Nord-Norge i desember. Dette bildet kunne vært tatt i morges klokken halv åtte, mens jeg lagde frokost og smurte matpakker til ungene. Men siden jeg ikke hadde tid da, ble det tatt klokken tre på ettermiddagen i stedet. Like mørkt på begge tidspunktene. Da gjelder det å tenne lys, og finne lyspunkter. De to amaryllisene mine er flinke til det. Hver morgen har de lent seg utover i rommet, mot lysene i trappa. Jeg snur dem rundt, og så får de lene seg mot det lille halvlyset som er midt på dagen før ettermiddagen når det kunstige lyset innendørs overtar igjen. Når vi i tillegg har snøstorm slik vi hadde det i natt, med snøen pakket langt opp over vinduene neste morgen, da kjenner jeg på at det er litt langt til våren, til lyset og varmen. Men jeg vet jo at den kommer, og denne tida har også sin sjarm. Ikke minst kan vi sitte inne, tenne lys og høre på julesanger. Her er en av mine favoritter, med tekst av Trygve Hoff, sunget av Maria Haukaas Mittet og Oslo Gospel Choir.

http://www.youtube.com/watch?v=EFXmI5kgIXA

4 kommentarer:

sol sa...

Så koselig med adventskalender på bloggen, jeg kom ikke så langt i år.

Du må gjerne sende litt av snøen sørover, 5-10 cm for eksempel?

Fuglemamma sa...

5-10 cm monner liksom ikke helt. Hva med 20 kubikk? (Det var det jeg måket av verandaen i går.)

Elisabeth sa...

Så koselig julestemning i vinduet ditt :) Synes du er så flink til å lage adventsinnlegg på bloggen din, det er ikke jeg. Men du har rett i at det produseres julegaver, derfor liten aktivitet på bloggen min. Kanskje jeg burde tatt bilde av snøen vår, for nå har den ligget i hele to dager. Vi har hatt snø tre ganger tidligere i høst, men alt regner bort i løpet av en dag eller to. Så nå er det nytt forsøk, selv om værmeldingen truer med mye regn over helga :)Kos deg videre i adventstiden, jeg følger alle kalenderlukene dine.

Fuglemamma sa...

Det virker som om det har gått er værskille mellom dere og oss i år, Elisabeth. Vi har fått usedvanlig mye snø til årstiden å være, selv om lokalavisene har slått fast at det er ganske langt fra rekordmye, heldigvis.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...