mandag 11. september 2017

Å for et kjoleliv (take two)

 Høstens favorittkjole så langt skulle egentlig være vinterens favoritt. Jeg fikk garn og oppskrift på kjolen Å for et kjoleliv fra Pickles i julegave fra familien min. Strikket så vidt jeg husker etter masketallet for M, men det kan også ha vært L, og med oppgitte lengder. Resultatet ble ikke helt som ønsket. Kjolen var kort, og ble omtalt som tunika av en kollega, selv om jeg prøvde å forklare at når jeg brukte strømpebukser til så betydde det at det var en kjole. Kjoletunikaen var dessuten veldig vid, og kjolelivet som blir formet av å gå ned i pinnestørrelse var nesten ikke merkbart. Etter å ha grublet litt på hva jeg skulle gjøre endte jeg opp med å rekke opp hele stasen, og legge de opprekte nøstene i skammekroken over sommeren.

Take two ble strikket med masketallet for S, og 10 cm ekstra på lengden til L. I tillegg gikk jeg ned en halv pinnestørrelse. Denne gangen synes jeg den ble mye finere. Fargen er litt ubestemmelig som bildene viser, men jeg tror den er nærmest seg selv på bildene med grå bakgrunn.

 Litt fakta: Strikket med en tråd Pickles merino tweed i fargen Løvsprett, og en tråd Pickles silk mohair i fargen gran på pinne nr 6 og 4.

Nå er jeg i gang med en ny kjole. denne gangen på pinne nr 2,5. Det tar nok litt lenger tid, men til gjengjeld koser jeg meg veldig med Finullgarnet fra Rauma. 

5 kommentarer:

Liisa sa...

Imponerande att sticka en hel kjole! Och till råga på allt flera gånger. Nå, jag tycker att den blev riktigt snygg! Det ska bli spännande att se din nästa. Rauma finull är en riktig favorit!

Lea sa...

Hvor er du fin. Stort arbejde at strikke den om på ny. Du får strikke så meget hele tiden. Det er fine farver til dig. Skal til Oslo, vil kikke efter Rauma.

Huldr sa...

Så flott, nydelig grønnfarge! Veldig fin til deg :)

Og jeg er imponert over at du setter i gang med en ny kjole på pinne 2.5!

Fuglemamma sa...

Takk for hyggelige kommentarer! Kjole på oinne nr 2,5 er definitivt en langsommere prosess enn å strikke på pinne 6, men siden det er snakk om årets julekjole har jeg heldigvis god tid. Innimellom har jeg også noen mindre prosjekter å hygge meg med.

Strikkeheksen sa...

Sikke flot den nu er blevet og hvor er det en smuk farve til dig :-) Strikkede kjoler er bare så dejlige at have på :-) Flot rød farve du har valgt til din nye kjole :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...